Na hlavný obsah

Elektrických kamiónov je na našich cestách čoraz viac. Problémom je málo nabíjacích staníc

Zákaz áut so spaľovacími motormi sa týka aj nákladnej dopravy.

Nákladné vozidlo.
Nákladné vozidlo. Foto: RTVS

Nákladní dopravcovia čoraz viac využívajú elektrické kamióny. Informuje o tom Slovenská asociácia pre elektromobilitu. Zákaz predaja nových spaľovacích motorov v Európskej únii v roku 2035 sa týka aj nákladnej dopravy. Dopravcovia hľadajú alternatívy.

Európska únia minulý rok zverejnila štatistiky emisií z dopravy. Ukazujú, že takmer štyridsať percent výfukových plynov pochádza z nákladnej dopravy.

„Reakciou je zavádzanie elektrických kamiónov na cestách. Začalo to minulý rok a veľmi intenzívne to pokračuje v mnohých krajinách,“ priblížil riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský.

V roku 2035 by mal v Európskej únii začať platiť zákaz predaja áut so spaľovacím motorom. „Európska únia prijala, že nákladná doprava má byť elektrická. Nikto pri prijímaní nezvažoval, že taký elektrický ťahač je trikrát drahší a ťažší ako dieselový ťahač,“ povedal generálny sekretár Asociácie priemyslových zväzov a dopravy Andrej Lasz.

Jeden z veľkých problémov pre elektrickú nákladnú dopravu na Slovensku je nedostatok nabíjacích staníc.

„Infraštruktúra pre kamióny sa iba začína budovať. Treba si uvedomiť, že v najbližších rokoch to bude najmä infraštruktúra neverejného charakteru v depách a v logistických centrách,“ dodal Križanský.

Prechodu na elektromobilitu nákladnej autodopravy sa v Správach RTVS venoval redaktor Oliver Remiaš:

Alternatívou sú vlaky

Alternatívou pre cestnú nákladnú dopravu sú vlaky. Zaťažujú menej ovzdušie, oproti kamiónom potrebujú menej personálu. Patrik Benka z Asociácie železničných dopravcov hovorí, že nákladné vlaky sú asi sedemkrát efektívnejšie ako kamióny. Na druhej strane sú drahšie.

„Preprava návesu hmotnosti 25 ton z východného Slovenska, napríklad z Bardejova do Duisburgu v Nemecku, čo je asi 1 200 kilometrov, takáto doprava, ktorá sa uskutoční len po ceste vychádza zhruba o 300 eur lacnejšie,“ vysvetlil Benka.

Dopravu po železnici komplikuje aj zanedbaná infraštruktúra. „Investičný dlh železničnej infraštruktúry dosahuje takmer jednu miliardu. Toto sa nám nepodarí odstrániť v priebehu najbližších mesiacov ani rokov,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.

Patrik Benka dopĺňa, že významný tlak na štát v oblasti spravovania železničnej infraštruktúry môžu vyvinúť veľkí zahraniční investori, ktorí by takýto druh dopravy využívali.

Tento obrázok nemá vyplnený ALT popisok, jeho názov je image-4-1150x224.png

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika