Na hlavný obsah

Rezort obrany sa chce podieľať na výstavbe diaľnic. PS varuje pred netransparentnou súťažou v miliardových projektoch

Úsek by mal krajinu stáť 1,5 miliardy eur, čo je podľa PS veľa.

Rezort obrany sa chce podieľať na výstavbe diaľnic. PS varuje pred netransparentnou súťažou v miliardových projektoch
Ilustračná snímka. Foto: STVR

Opozičné Progresívne Slovensko sa obáva, že rezorty dopravy a obrany vyhlásia nové dopravné projekty za strategicko-obranné investície. Výstavba za miliardy eur by tak podľa hnutia mohla byť bez transparentnej súťaže. Ide najmä o nový diaľničný úsek na Ukrajinu.

Minister obrany Robert Kaliňák (Smer-SD) zdôraznil, že nová diaľnica na Zemplíne pomôže celému regiónu.

O sedem rokov by mohla stáť 72-kilometrová diaľnica D1 v úseku Bidovce – Ukrajina. Minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer-SD) hovorí, že ministerstvo obrany by mohlo časť z výdavkov zobrať na seba.

„Prisľúbilo nám, že zaradí túto investíciu medzi výdavky na obranu a bezpečnosť. Znamená to, že projektovú prípravu, by sme vedeli pokryť z týchto zdrojov,“ uviedol minister Ráž.

Progresívne Slovensko tvrdí, že rozpočet ministerstva obrany sa zvrhol na druhú štátnu rezervu, z ktorej berú rezorty, keď im chýbajú peniaze na vlastné projekty.

Výstavbe infraštruktúry sa v Správach venoval redaktor Jakub Horáček:

„Nová diaľnica za 1,5 miliardy? Ľudia dobrí, to je ekvivalent dvoch celých ročných rozpočtov na modernizáciu a rozvoj ozbrojených síl. V praxi to znamená, že toto sú peniaze, ktoré mali ísť na výbavu vojakov,“ vysvetľuje poslanec NR SR Tomáš Valášek (PS).

„Ministerstvo má svoj záväzok aj k civilnému sektoru. Chceme podporiť infraštruktúru, ktorá sa z ich daní postaví a ministerstvo obrany ju svojím spôsobom intenzívnejšie ničí ako ktokoľvek iný. Preto je potrebné, aby sme to mohli podporiť,“ reagoval Kaliňák.

Zníženie transparentnosti

Rezorty dopravy a obrany by mohli podľa Progresívneho Slovenska tento úsek diaľnice, vrátane tunela Karpaty, vyhlásiť za strategicko-obrannú investíciu. Projekty by tak mohli byť utajované.

„Považujeme to za veľmi nebezpečný krok. Príde k zníženiu transparentnosti a otvorí sa priestor pre korupčné kauzy. Bolo by to bez verejného obstarávania a tým pádom ich môžu zadať komukoľvek chcú, napríklad Číňanom,“ objasňuje expert hnutia PS na dopravu a výstavbu Martin Pekár.

„Neviem o tom, že by strategická investícia bola bez verejného obstarávania alebo bez výberu. Každá diaľnica je strategická. Snažíme sa cestou, aby to mohlo byť rýchlejšie, aby veci naozaj vznikli a mohli sa diaľnice konečne dokončiť,“ obhajuje návrh minister Kaliňák.

Na Slovensku sú už rozbehnuté strategické projekty za vyše 7,5 miliardy eur. Odborník na dopravnú infraštruktúru tvrdí, že je to veľa a očakáva od vlády, že povie, z akého zdroja ich chce financovať.

„Ak budeme takto dávať na prípravu peniaze na všetko, môže sa stať, že nebudeme mať reálne peniaze na realizáciu priorít,“ vysvetľuje riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Prioritami sú podľa Ondreja Mateja úseky D1, D3 a R4. Ostatné projekty môžu počkať. Peniaze, ktoré štát ušetrí na ich príprave, by mohol dávať do výstavby mostov.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika