Školáci si v piatok (31. 1.) prevezmú polročné hodnotenia. Aj zlú známku môžeme interpretovať ako dostatočný záujem. Tresty spravia z vysvedčenia traumatickú udalosť, upozornil psychológ Anton Kalina.
„Polročné vysvedčenie by nemalo byť rozsudkom o vine a treste, ale skôr plastickým informačným obrazom nie len o vzdelávacích výsledkoch žiaka,“ pripomína Kalina.
Pozrite si celý rozhovor s psychológom Antonom Kalinom, s ktorým sa v relácii Ranné správy rozprávala redaktorka Martina Jančiarová:
Vysvedčenie žiaka podľa psychológa hovorí aj o hodnotách, postojoch, motivácii či záujmoch dieťaťa. „Pokiaľ to rodič vidí v takomto spektre, tak napríklad aj štvorka z matematiky môže byť interpretovaná ako dostatočný záujem o túto oblasť,“ dodáva.
Kalina odporúča, že deti môžeme k lepším výsledkom motivovať povzbudením, pochvalou, ocenením, ale aj inšpiráciou.
„Výkony detí nie sú rovnomerné. To znamená, že schopnosti a zručnosti, ktoré majú, nie sú vyvinuté rovnomerne a často chválime veci, ktoré sa daria. Možno by bolo zaujímavé podporovať detí v tom, čo ich baví, čo ich zaujíma,“ podotýka Kalina.
Tresty za zlé hodnotenie nepovažuje za správny prístup. Myslí si, že sú často drakonické, čo môže spôsobiť, že vysvedčenie je pre dieťa traumatická udalosť. „Dieťa sa bojí, uniká z rodinného prostredia, niekedy sú zaznamenané aj pokusy o samovraždu,“ dodáva.
Rodičia by mali s dieťaťom komunikovať o vzdelávacích výsledkoch po celý rok, nie len vtedy, keď prinesie vysvedčenie domov, konštatuje Kalina.