Tragédia, ktorá otriasla Slovenskom. Študent gymnázia zaútočil nožom v deň komisionálnych skúšok na spolužiačky a učiteľku. Dve ženy útok neprežili. Motív konania 18-ročného muža nie je známy.
Na jeho pozadí sa však vynára množstvo nezodpovedaných otázok. Udalosť hlboko zasiahla celú spoločnosť a opätovne poukazuje na potrebu venovať zvýšenú pozornosť duševnému zdraviu mladých ľudí a prevencii násilia v školách.
„Je to veľká tragédia pre naše mestečko. Moje tri deti chodili do tohto gymnázia. Hneď mi všetci volali, keď sa dopočuli, čo sa stalo a doslova plakali,“ povedal k tragédii jeden z obyvateľov mestečka na Zamagurí Marco Popovič.
Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD) hovoril o celospoločenskej ľudskej tragédii. Riaditeľka Gymnázia F. G. Lorcu v Bratislave Andrea Martinská Vavrová si myslí, že výnimočná situácia zasiahla spoločnosť veľmi citlivo.
„Toto všetko dáva odpoveď na to, v akom stave je spoločnosť a deti, naši žiaci potrebujú pomoc,“ skonštatoval bezpečnostný analytik Juraj Zábojník.
Obvinený študent gymnázia v Spišskej Starej Vsi putoval do väzby. Rozhodol o tom Špecializovaný trestný súd, informovala jeho hovorkyňa Katarína Kudjaková. Stíhaný je pre závažný zločin úkladnej vraždy. Obhajca mladíka sa k skutočnostiam nevyjadril.
Problémový žiak
Nejde o nejaký nepopísaný list papiera, povedal o obvinenom študentovi generálny prokurátor Maroš Žilinka. Podľa riaditeľky spojenej školy, kde došlo k útoku, so vzdelávaním problém nemal.
„On mal aj zo správania jednotku, samé jednotky, reprezentant školy. On sa tešil z toho, keď napríklad niekoho niečo bolelo,“ pokračovala riaditeľka Anna Kromková.
Samuel chodil do materskej školy v Kežmarku, kde nastúpil aj do základnej školy. Už tam sa začali prejavovať jeho agresívne sklony. V roku 2022 ho odsúdili za prečiny výtržníctva a nebezpečného vyhrážania.
Súd mu vymeral 18-mesačnú podmienku. Počas pandémie, v roku 2021 ho odpojili z online hodiny slovenčiny, z čoho vinil spolužiačky, ktorým sa vyhrážal.
„Uviedol, že ich všetky dobije a kľudne aj zabije, že jemu je to jedno, že keď ju načape vonku, tak bude tuhá ako ľad,“ stojí v rozsudku Okresného súdu Kežmarok z 11. novembra 2022.
O necelé tri mesiace Samuel opäť zaútočil pri potoku v Kežmarku. „Udieral ju zovretými dlaňami oboch rúk do bočných oblasti tváre, načo spadla na zem, tak ju začal kopať nohami do celého tela a kopol ju aj do zadnej časti hlavy,“ opisuje rozsudok okresného súdu.
Rizikové faktory
Podľa učiteľa a psychológa z Centra inkluzívneho vzdelávania Viktora Križa mohla k útoku mladíka viesť tzv. cesta klienta.
„Všetci vieme, že to sa neudeje len skratovo. Náš mozog funguje tak, že aby takúto situáciu urobil v skrate, tak tam musí byť nejaký patologický základ, ktorý vzniká postupne. Čiže dieťa bolo v materskej škole, bolo v základnej škole a bolo na strednej škole, bolo nadané, čo je vždy rizikový faktor,“ skonštatoval Križo.
„Deti sú nadupané informáciami, to je iné generácia ako my. Sú vyspelé, a preto sa medzi nimi generujú s rôznymi poruchami aj mladí ľudia, útočníci,“ myslí si bezpečnostný analytik Zábojník.
„Už vo veľmi ranom veku prejavoval verbálnu agresivitu, v neskoršom čase mu už bola poskytovaná istá forma starostlivosti a bolo aj konštatované, čo je vlastne príčinou tohto jeho správania,“ uviedol bezpečnostný analytik Radovan Bránik.
„Deti, ktoré majú vysoký intelekt a práve v niektorých zložkách chronicky sa ukazuje, majú strach zo zlyhania, sú veľmi úzkostné tieto deti. Boja sa, že ak sa niečo nepodarí, že automaticky to znamená, že oni sú zlé,“ vysvetlil Križo.
„Veľmi často je za tým naozaj veľká frustrácia, hnev, pocit nespravodlivosti, krivdy. Títo útočníci väčšinou teda upozorňujú na svoje myšlienky. Vopred skutok plánujú, veľmi pravdepodobne sa toto udialo aj tu,“ pokračoval psychológ Marek Madro.
Pochybil systém?
„Roky tu máme systém, ktorý je postavený na trestoch. Primárne na trestoch, nie na tom, že si sadnem s dieťaťom a vidím, že zlyhá a ja sa snažím zaujímať sa oňho a rozprávať s ním o tom, že čo, akú bolesť musel prežívať, že urobil takúto vec,“ podotkol Križo.
„Určite tento chlapec zažil už veľa situácií a že boli priestory v situáciách akoby reflektovať a pomáhať mu dosiahnuť porozumenie,“ dodal Križo.
„Kvalitná diagnostika, kvalitná starostlivosť. Konkrétne v jeho prípade by mala mať podobu v prostredí, ktoré sa nejakým významným spôsobom nemení. Potrebuje bezpečie, potrebuje známe veci, potrebuje opakovanie tých vecí,“ myslí si Bránik.
Prestúpil s výbornými referenciami
Samuel začal po skončení základnej školy v Kežmarku chodiť na gymnázium do Lučenca, kde navštevoval prvý ročník. Potom prestúpil na gymnázium do Spišskej Starej Vsi. Zamestnanci aj riaditeľ lučeneckého gymnázia sa k veci odmietli vyjadriť.
„Prišiel k nám jednotkár, výborný žiak s výbornými referenciami. Keď som sa pýtala pani riaditeľky v Lučenci, že prečo prechádza tu, ona nevie, žeby nejaký problém bol,“ priblížila riaditeľka spojenej školy v Spišskej Starej Vsi.
„Ja si netrúfnem hodnotiť pravdovravnosť kohokoľvek v tejto situácii, toto je vecou orgánov činných v trestnom konaní, aby sa dopátrali pravdy. Ak sa pýtate na pravdepodobnosť, tak, samozrejme, považujem za krajne nepravdepodobné, že by takéto vedomosti neboli k dispozícii,“ skonštatoval Radovan Bránik.
Samuelovi po predchádzajúcich útokoch prokurátor navrhoval ústavnú ochrannú liečbu. „Z informácií, ktoré mám do tejto chvíle, on hrozbu, že bude na neho teda uvalená ústavná starostlivosť, vnímal ako najväčšiu hrozbu vo svojom živote,“ pokračoval Bránik.
„Koncom septembra alebo začiatkom októbra 2024 dávali sme charakteristiku na neho, teraz neviem, či to bola prokuratúra alebo či to bola sociálka. Ešte sa pýtal: Hej, prišlo vám niečo, písali ste niečo a čo ste napísali? A pani zástupkyňa povedala, len dobre, lebo tak, ako máš výsledky, tak tak sme dali,“ spomenula Kromková.
„My ideme do rodiny, v akých podmienkach žijú, ako rodičia sa správajú, deti sa správajú, ale to je všetko. My ani nevieme, kvôli čomu to vybavujeme,“ opísal starosta obce Ľubica Ján Kapolka. Sused rodinu opísal ako „v pohode ľudí“ a za 20 rokov, odkedy v obci žije, s nimi nemal problém.
Dobrý posudok a vyššia agresia
Riaditeľka gymnázia Kromková uviedla, že po tom, ako Samuel dostal dobrý posudok, „sa to spustilo“.
„Začiatkom októbra sme išli na kurz ochrany života a zdravia na tri dni do Tatier a tam už robil problémy. Dievčatá sa ho báli, lebo zhodím ťa zo skaly a všetko myslel zo srandy, hneď potom že ja zo srandy, ale naozaj púšťal strach na deti, na dievčatá, na Alenku, ktorá to tiež neprežila,“ priblížila Kromková.
Samuelova agresivita sa zvyšovala. „Mali sme rodičovské združenie, bola mama, no a sme chceli informácie, že čo vlastne tam. A vtedy z nej vyšlo, že oni majú mať súd, akože sa odvolali, preto lebo on mal nariadenú psychiatrickú liečbu a oni nechceli,“ uviedla riaditeľka.
Individuálne vzdelávanie
„My sme hľadali riešenia a ona tiež prosila, aby sme ho nevyhadzovali zo školy. Takže našlo sa riešenie, že napísali žiadosť o individuálne vzdelávanie,“ pokračovala Kromková.
Psychológ a učiteľ Viktor Križo vidí vyčleňovanie rizikových detí na individuálne vzdelávanie ako problém.
„Čo pôvodne zákon už zo 60. rokov určoval pre deti s ťažkým zdravotným postihnutím, ktoré nemohli fyzicky prísť do školy. A my sme to tak zriedili, že dnes posledných 15 rokov školská legislatíva umožňuje, aby proste stovky ak nie tisíce sedia doma,“ skonštatoval Križo.
„Moderný prístup by mal byť založený na tom, že nesegregujeme ľudí, ktorí majú nejaké špeciálne potreby, aby neboli odčleňovaný zo spoločnosti, aby mali rovnaké príležitosti, aby im spoločnosť nekládla bariéry, ale aby im vlastne pomáha,“ povedal riaditeľ Ligy za duševné zdravie Andrej Vršanský.
„Táto škola bola ďalšou v rade škôl, ktoré sa ho nejakým spôsobom snažili zbaviť, čiže ku nim už prišiel v stave, kedy bol každým ďalším prestupom, každým ďalším negatívnym zážitkom zhoršený. Takže v tomto objektívne táto škola to mala naozaj najťažšie. Navyše teda aj dospel aj fyzicky bol veľmi zdatný, takže stával sa stále väčším problémom,“ dodal Bránik.
Potreba pomstiť sa
V súvislosti s individuálnym vzdelávaním chodil Samuel na komisionálne skúšky. Mal ich mať 16. januára, teda v deň útoku. Dva dni pred tým dostal konečné rozhodnutie súdu, že do ústavnej starostlivosti nepôjde.
„Nebola splnená jedna zo zákonných podmienok, a to preukázanie, žeby páchateľ spáchal trestný čin v súvislosti s duševnou poruchou,“ informovala hovorkyňa Krajského súdu Prešov Ivana Petrufová.
„Môže to teda do veľkej miery asi súvisieť s tým, aká bola povaha jeho stavu alebo toho, prečo bol taký, aký bol. Schválne nehovorím o ochorení, pretože v pravom slova zmysle sa o ochorení hovoriť nedá. Skôr sa dá hovoriť o veľmi extrémne odlišnej charakteristike osobnosti, ktorá je daná aj nemenným stavom,“ podotkol Bránik.
Nastal osudný deň. Po útoku na škole zomrela zástupkyňa riaditeľky školy Mária a študentka Alenka.
„Tým, že došlo k rozsudku, došlo k uvoľneniu stresu a zároveň cítil potrebu sa pomstiť. Pretože zazlieval konkrétnym trom osobám, o ktorých v tejto chvíli vieme naisto, že teda boli tri, že oni sa na tomto podieľali, že mu chceli akoby dopomôcť k tomu, aby súd uspel,“ vysvetlil Bránik.
Po útoku kolovala aj informácia, že učiteľka, ktorá Samuelov útok neprežila, žiaka riešila na polícii, toto riaditeľka školy poprela.
„Nebola ho nahlasovať na polícii, radili sme sa s policajtmi, máme preventistu určeného pre školu, takže sme sa radili aj s pani preventistkou z Kežmarku, ktorá má okres na starosti a robí preventívne akcie a tak isto aj s naším preventistom,“ priblížila Kromková.
„Riešili sme to, že tu je takáto možnosť, akonáhle to rodič alebo žiak odmietne, tak bohužiaľ. Musí súhlasiť, či klient alebo zákonný zástupca – môže odmietnuť, samozrejme,“ uvidela riaditeľka Centra prevencie v Kežmarku Jana Krettová.
Šutaj Eštok: Situácia nebola vyhodnotená adekvátne
„Zo strany Obvodného oddelenia Policajného zboru v Spišskej Starej Vsi nebola situácia vyhodnotená dostatočne adekvátne. Napriek tomu, že boli informovaní od učiteľov aj od žiakov, že tento študent vyvoláva strach na škole,“ povedal v sobotu (18. 1.) minister Šutaj Eštok.
„Dali sme mu individuálny vzdelávací plán, tak vtedy sme sa dohodli s mamou, že donesie aj výsledky psychologického vyšetrenia alebo psychiatrického – prosto výsledky odborného vyšetrenia, aby sme vedeli, že ako s ním máme ďalej robiť, že v čom je problém,“ uviedla Kromková.
Matka Samuela mala podľa riaditeľky spojenej školy priniesť výsledky vyšetrení v deň útoku. Problémový žiak o tom vedel.
„Vedel o tom, pretože už bol dospelý, my sme pozvali aj jeho. Aj komunikoval deň pred tým s pani zástupkyňou, jej telefonoval, ospravedlňoval sa, že on už nechce, aby sa nejak doťahovali, pretože mal trošku s ňou ako takú nepohodu, alebo ako by som to povedala,“ skonštatovala Kromková.
Riaditeľa obvodného oddelenia minister vnútra odvolal. Prisľúbil tiež ďalšie personálne zmeny na tomto oddelení. Po útoku rovnako rezignoval aj policajný prezident Ľubomír Solák.
Riaditeľka školy po útoku telefonovala s matkou obvineného. Chcela vedieť, či vie o tom, čo spravil. „Áno, viem, volal manželovi, že urobil niečo zlé,“ povedala podľa Kromkovej matka Samuela.
Predvídateľná reakcia
Ako sa študent zachoval sa podľa bezpečnostného analytika Bránika dalo predvídať. „V stave, v akom bol, v situácii, kedy už škola sa snaží urobiť čokoľvek, len aby ho fyzicky vzdialila od ostatných žiakov, už je úplne zreteľné, jasné, že tam je prítomný strach,“ skonštatoval.
„Vždy smerujeme vyučujúcich, aby si všímali deti. Pretože dospelý má niekedy problém spracovať vnútorné pocity, emócie, to, čo sa v ňom odohráva a dieťa o to ťažšie,“ uviedla riaditeľka Gymnázia Federica Garcíu Lorcu Martinská Vavrová.
Podľa psychológa Madra pomoc, ktorú Samuel dostával, neodpovedala na jeho potreby. Križo hovorí o nedostatočnej starostlivosti o dieťa.
„Sme si prehadzovali horúci zemiak, o ktorom sme vedeli, že je rizikový a každý, bohužiaľ, máme na Slovensku takú nejakú mentalitu, že keď to nevidím, tak ma to nebolí. Takže pokiaľ ho z našej školy vykopneme, no tak my už máme pokoj,“ povedal Križo.
Potrebné zmeny
Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) sa chce naďalej venovať témam duševného zdravia a bezpečnosti na školách. „Nie vždy sa dá všetkému predísť, ale tu naozaj musíme počkať na závery vyšetrovania,“ povedal.
Psychológ Viktor Križo hovorí o potrebe vzdelávacej filozofie detí. „Všetci chceme, aby mali diplomy. To bol prípad aj tohto chlapca, mal diplomy, medaily a načo sú mu tie medaily? Dá si ich na celu? Čiže potrebujeme v školách zastaviť a povedať si, že je to naozaj výchovno-vzdelávací proces,“ vyjadril sa.
„Formujeme človeka ako celok alebo chceme, aby každý vedel Pytagorovu vetu? Chceme, aby každý vedel vybrané slová? Toto je náš cieľ? Ja som naozaj toto pochopil až po 10 rokoch práce učiteľa, že mojou úlohou ako matikára nie je každého naučiť Pytagorovu vetu. Mojou úlohou je podporiť rozvoj každého z tých detí, ktoré mám v triede v tom, aby boli lepšími ľuďmi,“ pokračoval Križo.
Radovan Bránik si myslí, že Slováci sa len radi sťažujú na zlyhávanie systému. Podľa neho však legislatíva funguje, aj keď má svoje muchy, je nastavená kvalitne. Obáva sa skôr zlyhávania profesionálov.
„Netvrdím, že všetci vždy pochybili, ale ak sa naozaj pozrieme na tých 10-11 rokov celku, tak tam nájdeme výrazne viac krokov, ktoré neviedli k dobrému výsledku, ktoré situáciu buď nezlepšovali alebo skôr zhoršovali,“ uzavrel Bránik.