Na hlavný obsah

Liptovský Mikuláš sa dočká modernizácie železnice: Vlaky povedú mimo mesta, vzniknúť má nová stanica a cyklochodník

Železnice už vyhlásili verejné obstarávanie.

Liptovský Mikuláš sa dočká modernizácie železnice: Vlaky povedú mimo mesta, vzniknúť má nová stanica a cyklochodník
Ilustračná snímka. Foto: STVR

Železnice Slovenskej republiky vyhlásili verejné obstarávanie na modernizáciu trate v okolí Liptovského Mikuláša. Vlaky by už nemali jazdiť cez mesto, ale po novej trase popri diaľnici. Budú rýchlejšie a v meste sa zlepší doprava.

Po stavbe Liptovskej Mary sa železnica skrútila do tvaru S. Vlaky to spomaľuje. Trať preto vyrovnajú a povedie mimo mesta, popri diaľnici.

„Hlavnými kritériami modernizácie predmetného traťového úseku sú najmä zvýšenie traťovej rýchlosti do 160 km/hod. Kritériom je tiež vylúčenie všetkých úrovňových priecestí, čiže kríženie s cestnými komunikáciami,“ vysvetľuje hovorkyňa Železníc SR Petra Lániková.

Modernizáciou trate príde Liptovský Mikuláš aj o terajšiu železničnú stanicu, nová vznikne pri diaľnici. Príde aj o koľajnice, ktoré dnes vedú mestom. ,,Mesto stratí prekážku medzi mestom a Liptovskou Marou, čo teraz tvorí táto terajšia železnica. Bude tak môcť lepšie využívať aj Liptovskú Maru, kde plánujeme mestskú pláž,“ hovorí primátor Liptovského Mikuláša Ján Blcháč .

Terajšie koľajnice nahradí cesta spájajúca sídlisko Podbreziny s centrom a cyklochodník medzi Liptovským Mikulášom a Liptovským Hrádkom. „Zo súčasného jediného dopravného koridoru, ktorým denne prejde 25-tisíc áut, vznikne po zrušení starej železnice ďalší koridor. Do budúcnosti to znamená, že sa mesto veľmi nadýchne a bude môcť aj ekologickejšie pôsobiť,“ uviedol Blcháč.

Výstavbe železnice na Liptove sa v Správach z regiónov venoval redaktor Milan Velecký:

Podmienky stavby

Mesto súhlasilo s preložením trate k diaľnici a s novou železničnou stanicou pod podmienkou, že železnice vybudujú aj novú cestu na stanicu. Cesta by mala viesť z priemyselnej zóny na východnom okraji mesta až po obchodné centrum na jeho západe. Železniciam však zatiaľ chýbajú peniaze – náklady odhadujú na 860 miliónov eur bez DPH.

,,V rámci financovania predpokladáme využitie zdrojov z programu CEF Connecting Europe Facility a ďalších fondov Európskej únie, v závislosti od schválenia podanej žiadosti do programu CEF,“ dodáva Lániková.

Ak peniaze získajú, trať by mali postaviť za štyri roky od podpisu zmluvy a odovzdania staveniska.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny