V niektorých základných či stredných školách by mohli pribudnúť detektory kovov či skenery. Pripustil to rezort vnútra ako jedno z opatrení, aby bolo v školách bezpečnejšie. Opozícia prichádza tiež s balíkom legislatívnych zmien a ministra školstva vyzýva, aby predstavil vlastné riešenia. Ten sa chce sústrediť na podporu duševného zdravia.
Detektory kovov či vstupné skenery, ktoré by odhalili zbraň, alebo iný nebezpečný predmet v školských taškách detí, by boli len na rizikových základných a stredných školách. Rezort vnútra si pri ich výbere pomôže dotazníkmi, ktoré školy vypĺňali.
„Školy, kde už v minulosti došlo k incidentom alebo z bezpečnostného dotazníka vyplynulo riziko, budú individuálne riešené. Zváži sa aj inštalácia detektorov kovov,“ vysvetľuje štátna tajomníčka Ministerstva vnútra SR Lucia Kurilovská (Hlas-SD).
Rezort berie do úvahy aj názor odborníkov, ktorí bezpečnostné brány do škôl plošne zavádzať neodporúčajú. Zo skúseností zo zahraničia vyplýva, že incidentu nemusia zabrániť.
Bezpečnosti na školách sa v Správach venovala redaktorka Emília Tóth Lengyelová:
„Môžete mať dokonalý detektor, snímače či kamery, no čo sa stane, ak detektor obsluhovaný osobou zaznamená ozbrojené dieťa vstupujúce do školy, ktorú pozná? Len získate informáciu, že je niekto ozbrojený – a to za mnohé milióny eur. Kľúčové je však zastaviť samotný útok,“ objasňuje bezpečnostný analytik Radovan Bránik.
Nový systém by do škôl pribudol po kamerách, ktoré v priebehu tohto a budúceho roka majú mať všetky školy. Kedy by tam mali byť aj skenery, minister vnútra nepovedal. Nevylúčil však iné opatrenia. „Bavíme sa aj o legislatívnych zmenách, napríklad nosenie chladných zbraní sme kvalifikovali ako priestupok,“ hovorí minister vnútra SR Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD).
Návrhy opozície
S návrhmi zákonov príde na najbližšiu schôdzu parlamentu aj opozícia. Školy by podľa nej mali mať väčšie kompetencie. Tvrdí, že slabým miestom je aj prenos informácií o problematických žiakoch, keď prestupujú z jednej školy na inú.
„Nejestvuje mechanizmus ktorý by zabezpečil posun informácií o žiakovi takéhoto charakteru škole. Prestavme si, že s takým žiakom pracuje polícia, sociálna kuratela, poradenské zariadenia, medicínske zariadenia a škola o tom nevie nič. To tiež treba zmeniť,“ uvádza členka Výboru NR SR pre vzdelávanie Viera Kalmárová (PS).
Po lepšej informovanosti volajú aj samotní riaditelia škôl. „Bolo by to pre nás také základné portfólio pre tvorbu adaptácie toho žiaka na novej škole. Vedeli by sme ďalej pracovať s tým žiakom,“ vysvetľuje riaditeľ Základnej školy Hlboká Michal Drgáň.
Opozícia vyzýva ministra školstva, aby predstavil vlastné riešenia, ktoré by školy ochránili. „Ministerstvo školstva od nástupu vlády v októbri 2023 prijíma opatrenia na podporu duševného zdravia, prevencie a bezpečnosti na školách a bude v nich pokračovať, tak ako minister Drucker informoval,“ píše sa v stanovisku Ministerstva školstva SR.
Rezort školstva chce do škôl prilákať viac odborníkov na duševné zdravie, ktorí by deťom pomáhali, aj vzdelávať pedagógov, aby vedeli zvládať krízy.