Na hlavný obsah

Z Bratislavy na Záhorie ako sardinky: Linka do Malaciek je pravidelne preplnená, pozreli sme sa, ako sa v nej cestuje

Kompetentných sme sa pýtali na riešenie.

Z Bratislavy na Záhorie ako sardinky: Linka do Malaciek je pravidelne preplnená, pozreli sme sa, ako sa v nej cestuje
Linka 205 do Malaciek býva pravidelne preplnená. Foto: STVR

Natlačení ako sardinky v konzerve, tak opisujú cestovanie cestujúci autobusovou linkou 205, ktorá jazdí medzi Bratislavou a Malackami. Autobusy sú podľa nich často také preplnené, že dostať sa dnu je ako výhra v lotérii.

Šťastlivcom však nemáme čo závidieť. Postávať v uličke autobusu, ktorý sa rúti po diaľnici však nemusí byť žiadna výhra. Kompetentní síce o probléme vedia, no pohadzujú si ho ako horúci zemiak.

Z bratislavskej stanice Nivy odchádzajú tieto spoje až od 13. hodiny. Najskôr každú pol hodinu, potom raz za hodinu. Najkritickejšie sú večerné časy, keď sa domov vracajú pracujúci a študenti.  

Cesta preplneným autobusom

Na Nivách si cestujúci počas našej návštevy ešte dokázali v autobuse sadnúť. Situácia sa však postupne zhoršovala s každou zastávkou – ľudia nevystupovali, iba pribúdali.

Okrem Nív stojí autobus ešte na dvoch zastávkach, a to na Račianskom mýte a Patrónke, odkiaľ už zvyčajne cestujúci stoja v uličke. Autobus potom smeruje po diaľnici smerom na Malacky. Na Patrónke sme nastúpili ako poslední. Ak by pred nami čakalo ešte niekoľko ľudí, do autobusu by sme sa už nedostali.

„To ste si ešte vybrali dobrý deň. Lebo na Patrónke neberie niekedy ľudí, tak je to plné. Zoberte si, že sa chcete dostať na tento autobus a 25 minút alebo 35 minút musíte stáť pred tým, aby ste sa doň dostali,“ povedala jedna z cestujúcich.

Dopravný analytik varuje pred bezpečnostným rizikom. „Keď vodič musí núdzovo brzdiť, tak človek, ktorý stojí v uličke, letí ďalej až narazí na čelné sklo alebo na nejakú zábranu. Ak ich je viac tak naráža jeden na druhého a tým pádom dôjde k veľkému stlačeniu pomliaždeniu a sú aj takéto smrteľné úrazy,“ upozornil Jozef Drahovský.

„Kapacita vozidiel, ktoré premávajú na tejto linke 205 je 87 miest, z toho 45 na sedenie a 42 na státie. Vzhľadom na to, že je to takto definované v tých technických parametroch vozidla, cestujúci môžu byť prepravovaní aj na státie,“ priblížila hovorkyňa Bratislavskej integrovanej dopravy Eva Vozárová.

Ako sardinky v konzerve

Cesta z Bratislavy do Malaciek trvala približne hodinu. Až na to státie bola bezproblémová. Na medzizastávkach v Malackách začali cestujúci postupne vystupovať. No tí sa nám ešte v Bratislave na cestovanie na spôsob sardiniek v konzerve posťažovali.

„Aj takto blízky kontakt už môže byť stresor pre niektorých ľudí, pretože práve tá osobná zóna je to, čo sa snažíme chrániť,“ skonštatovala psychologička platformy Ksebe Magdaléna Mihálová.

Linka jazdí aj po diaľnici, jedna z cestujúcich skonštatovala, že ako staršia osoba má problém udržať sa.

„Buďte radi, že vás vôbec odvezie ten autobus, lebo často sa stáva, že nestojí už na ďalších zastávkach, čiže tí ľudia tam zostanú stáť a čakajú na ďalší spoj, čo je teda veľmi zle,“ doplnil ďalší z cestujúcich.

Meškajúce práce

Cestujúci vnímajú problém s preplnenou linkou 205 najmä posledné dva roky. Príčinou je obmedzenie vlakovej dopravy na trati Bratislava – Kúty. Namiesto polhodinového taktu jazdia vlaky každú hodinu. Viacerí cestujúci preto prestúpili do autobusov.

“Príčinou sú práce na infraštruktúre, ktoré realizuje manažér železničnej infraštruktúry Železnice slovenskej republiky (ŽSR), ktorý pri zostavovaní grafikou stanovuje parametre, na základe ktorých tento grafikon potom zostavíme,“ informoval hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Dominik Drevický.

„Vlakov jazdí momentálne výrazne menej. V roku 2021 ešte jazdilo 54 vlakov na tejto trase a v súčasnosti ich premáva 40,“ doplnila Eva Vozárová.

Modernizácia 31-kilometrovej trate zvýši rýchlosť vlakov na 200 km za hodinu, odstráni úrovňové priecestia a zrekonštruuje stanice a zastávky. Lenže podľa zmluvy z roku 2020 mali byť práce dokončené už koncom roka 2023. Práce niekde pokročili, no napríklad na úseku Devínska Nová Vec – Malacky v týchto dňoch pripravujú len výmenu trakčného vedenia.

„Spustenie prác sa odkladalo z dôvodov riešenia odvolaní v rámci územných a stavebných konaní, ako aj vzniku neočakávaných právnych prieťahov pri majetkovo-právnom vysporiadaní, s ktorými ŽSR nevedia  vopred počítať,“ vysvetlila hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.

„Bratislavský samosprávny kraj (BSK) aktívne riešil tento problém s ministerstvom dopravy a aj so ŽSR, na ktoré sa obrátil aby sa nezavádzal výlukový grafikon aby sa s tým počkalo kým reálne bude známy termín začatia výstavby,“ uviedla hovorkyňa BSK Lucia Forman.

„Grafikon nie je možné modifikovať kedykoľvek. Začatie stavebných prác sa odďaľovalo, na čo sa v platnom grafikone reagovať už nemohlo,“ dodala Petra Lániková.

Linka ako horúci zemiak

Nápor na linku 205 by mohli odľahčiť posilnené spoje alebo vozidlá s väčšou kapacitou. Pýtali sme sa kompetentných, kto by to mal zabezpečiť.

„ŽSR sú manažérom a správcom železničnej infraštruktúry. Prepravu osôb v železničnej preprave zabezpečuje ZSSK, preto odporúčame obrátiť sa s predmetnou otázkou na nich,“ nasmerovala nás hovorkyňa železníc Lániková.

„Posilnenie autobusovej dopravy je výlučne v kompetencii koordinátora integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji,“ odkázal hovorca národného dopravcu Drevický.

„Keď sa pripravovala zmluva objednávateľa, čiže bratislavského samosprávneho kraja s dopravcom nepočítalo sa s takýmto veľkým výpadkom vlakov. Ppreto nie sú ani finančné možnosti, aby autobusy suplovali na tejto trase tú vlakovú dopravu,“ skonštatovala hovorkyňa Bratislavskej integrovanej dopravy.

„My sme takúto požiadavku smerovali na ministerstvo dopravy, ŽSR aj za ZSSK, aby si chýbajúcu kapacitu doplnili autobusmi vo vlastnej objednávke. Len toto bolo žiaľ z ich strany odmietnuté ako neefektívne riešenie,“ pokračovala Vozárová.

„My ako dopravca nemôžeme svojvoľne ani pridávať autobusy ani odoberať autobusy. Toto je rozhodnutie, ktoré robí objednávateľ,“ vysvetlil hovorca spoločnosti Arriva na Slovensku Peter Stach.

„BSK sa rovnako na ministerstvo dopravy a na ZSSK obrátil aj v súvislosti so zavedením náhradnej autobusovej dopravy, aby cestujúci, ktorí boli zvyknutí chodiť vlakmi, mali alternatívnu možnosť cestovania. Avšak v tejto veci nebolo vyhovené a náhradná autobusová doprava nebola zavedená,“ bratislavská krajská hovorkyňa Forman.

Neefektívna trasa

Ministerstvo dopravy tvrdí, že autobusová doprava, ktorá kopíruje trasu vlaku, by bola neefektívna. Cestovanie autobusom by sa predĺžilo a premávka na cestách by sa ešte viac zahustila.

„Nie je možné objednať si náhradnú autobusovú dopravu, ktorá by jazdila po diaľnici. Takéto spoje si môže objednať samosprávny kraj,“ informovala hovorkyňa rezortu dopravy Petra Poláčiková.

Podľa riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja nie je úlohou štátu posilniť autobusovú dopravu pokiaľ vlaky na trati premávajú, aj keď v obmedzenom režime. Podľa neho je to úloha VÚC a Integrovaného dopravného systému. 

„V tomto prípade je to na trati jednokoľajná výluka a tých vlakov tam chodí menej, lebo sa tam nevedia dostať. A na to slúžia integrované dopravné systémy, mali by slúžiť, v tomto prípade Bratislavská integrovaná doprava, a jej povinnosťou je s touto situáciou sa vysporiadať,“ priblížil Matej.

„My spoje na linke 205 kontinuálne pridávame a my to nevieme posilňovať do nekonečna. Nateraz sme z technologického hľadiska dosiahli maximum posilnenia,“ podotkla Eva Vozárová.

Pre úplnosť dodáme, že železnice od polovice decembra zvýšili kapacitu vlakov pridaním vozňov  a autobusový dopravca koncom minulého roka v novom grafikone pridal nový spoj, ktorý odchádza z Patrónky.

Modernizácia trate v nedohľadne

Aktuálny termín dokončenia modernizácie železničnej trate na Záhorí je 31. december 2027. Ak dovtedy kompetentní nevyriešia problém s preplnenou linkou 205 otázne je, ako dlho ešte cestujúcim vydrží trpezlivosť.

Ma to prestáva baviť a znova prejdem na auto asi. Kvôli tomuto, že musíme takto cestovať. Po stojačiky mi nevadí, ale to takto, niekedy jak sardinky, to mi vadí,“ uviedla cestujúca z linky 205.

 „Je veľa marketingových aktivít, aby ľudia pre sadali do verejnej dopravy z osobnej, svojej. No ale keď zažijú niekoľko takýchto jázd, tak sa rozhodnú presne opačne,“ uzavrel dopravný analytik Drahovský.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika