Na hlavný obsah

Dostať sa do vlakov zadarmo bude ťažšie: ZSSK chce uvoľniť miesta pre tých, ktorí si za lístky platia

Podľa odborníka na železničnú dopravu je opatrenie logické.

Dostať sa do vlakov zadarmo bude ťažšie: ZSSK chce uvoľniť miesta pre tých, ktorí si za lístky platia
Cestujúci nastupujú do vlaku. Foto: STVR

Dostať sa do niektorých vlakov bezplatne bude zložitejšie. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) chce študentov i dôchodcov presmerovať do menej vyťažených rýchlikov. A nechať tak viac miest pre tých, ktorí si za lístky platia.

Rýchliky z Bratislavy do Košíc jazdia každú hodinu. Do tých najvyťaženejších sa cestujúci s bezplatným lístkom po novom nemusia vždy dostať.

„Z Košíc do Bratislavy a späť cestujem často. Pokiaľ cestujem mimo vyťažených vlakov a víkendov, nie je problém s nákupom lístku. Cez víkend aj mesiac dopredu sa nulový lístok nedá kúpiť. Môžem si kúpiť lístok iba na vlak skoro ráno alebo neskoro večer,“ priblížila cestujúca dôchodkyňa.

Železničná spoločnosť tvrdí, že tým, že je vlakov viac, aj lístkov na bezplatnú dopravu je v skutočnosti viac. „Celková kapacita miest vyhradených pre cestujúcich so 100-percentnou zľavou z cestovného sa vďaka zavedeniu hodinového taktu zvýšila o 30 percent,“ uviedol hovorca ZSSK Dominik Drevický.

„V pondelok alebo v piatok, keď chodia študenti vo vlaku, tak sa nemôžu dostať dôchodcovia, pretože študenti sú šikovní a nulové lístky si kúpia cez internet. Dôchodcovia väčšinou pri okienku,“ vysvetlil predseda Jednoty dôchodcov na Slovensku Michal Kotian.

Podľa odborníka na železničnú dopravu je opatrenie zo strany ZSSK logické. „Ja to chápem ako riešenie situácie vôbec problematickosti bezplatnej prepravy na Slovensku, pretože znižuje tržby ZSSK. Odhadovaný dosah na hospodárenie spoločnosti je okolo 30 až 40 miliónov eur,“ uviedol odborník na železničnú dopravu Jiří Kubáček.

Zmenám v lístkoch vo vlakoch zadarmo sa v Správach venovala redaktorka Rebeka Filandová:

Zmeny v bezplatnom cestovnom

Po novom si cestujúci môže na vlak zaobstarať len jeden bezplatný lístok. Ak sa rozhodne cestovať iným vlakom, pôvodný lístok musí vrátiť, aby sa uvoľnilo miesto pre iného cestujúceho.

„Keby sa takýto limit nespravil, tak si môže zaobstarať lístky v desiatich vlakoch za sebou. A potom blokuje vo všetkých desiatich vlakoch miesto, pretože už ho využil,“ dodal Kubáček.

„Tento systém sme zaviedli, aby sme zabezpečili spravodlivejšie využívanie týchto miest,“ skonštatoval Drevický. Odborník na železničnú dopravu doplnil, že riešením celej situácie by bolo namiesto bezplatných lístkov zaviesť 50 až 75-percentnú zľavu na cestovné rovnako ako v Českej republike.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika