Marihuana? Mach zviazaný niťou. Crack? Bio bambucké maslo. Tehly kokaínu? Kusy polystyrénu zabalené do zmršťovacej fólie. Spravodajský server The Guardian zisťoval u televíznych a filmových scénografov, ako sa napodobňujú drogy na televíznej obrazovke – od zobania cukrových piluliek až po šnupanie vitamínu D.
„Kufre plné drog nie sú niečo, čo by ste čakali, že budete nosiť do práce,“ povedal denníku Paul Cross, scénograf kriminalitou okoreneného superhrdinského seriálu Supergen, ktorý mal premiéru v minulom roku.
Pre tento seriál musel Cross zaobstarať slušnú dávku drog – hoci falošných, napísal The Guardian. A tak nedávno išiel po Londýne s dodávkou plnou falošných tehličiek kokaínu. „Je to celkom divný pocit,“ povedal. „Rozhodne nie niečo, čo by ste robili v každodennom živote. „
V moderných televíznych seriáloch – či už sú pre tínedžerov alebo milovníkov detektívok – sú scény s drogami často kľúčové. A zabezpečiť, aby tieto momenty boli bezpečné, legálne a realistické, je pre producentov natoľko dôležité, že na ich správne prevedenie môžu padnúť značné finančné prostriedky.
Týždne práce
Na každej tehle kokaínu, ktorá skončí v televíznom drogovom doupätí, strávil niekto ako Cross celé týždne, aby vytvoril dokonalú práškovú textúru. A do každej pilulky, ktorú niektorý z hercov prehltne, ide obrovské množstvo práce, aby bolo stopercentne isté, že je neškodná.
Pre všetky rekvizity, ktoré herci šnupu, fajčia alebo prehĺtajú, platia presne nastavené pravidlá. Kokaín sa často nahrádza glukózou, práškovým vitamínom B12 alebo C, aj keď najbežnejšou náhradou je mliečny alebo laktózový prášok.
„V nose sa vám zmieša s vodou a v zásade sa zmení na mlieko,“ vysvetlil denníku The Guardian Philipp Barnett, ktorý pracoval na americkom dramatickom seriáli o dospievaní Eufórie, rovnako ako na seriáli Griselda o kolumbijských pašerácích kokaíne.
Pokiaľ ide o marihuanu, často sa používajú jej legálne alternatívy – kytky vypestované bez psychoaktívnych látok. Čokoľvek ďalšie, čo sa fajčí, sú zvyčajne bylinné cigarety bez nikotínu.
Extáza a diazepam sa niekedy nahrádzajú bonbónmi, ale častejšie cukrovými pilulkami kúpenými u lekárnikov, ktorí sa špecializujú na placebo lieky vyrábané špeciálne pre televíziu – samozrejme s podrobným zoznamom alergénov.
„Spoločnosti vyrábajúce placebo sú hrozne drahé,“ povedal Cross denníku The Guardian. „Pokojne môžete minúť 1 000 libier (1 200 eur) a dostanete rovnaké množstvo, ako keby ste na ulici kupovali pravú drogu,“ dodal.
Produkcia musí byť kreatívna
To znamená, že ak sú potrebné drogy vo väčšom meradle, napríklad na naplnenie drogového doupatia falošnou MDMA, crack kokaínom, kokaínom a marihuanou, ako v seriáli Supergen, musí byť produkcia kreatívna. Na crack kokaín preto použili bambucké maslo, ktoré sa „nerozpúšťa rovnako, ale z diaľky vyzerá autenticky,“ povedal Cross listu.
Ako marihuana poslúžil mach zviazaný niťou, nastriekaný lepidlom a obalený v bylinkách. A tisíc tehál kokaínu vzniklo s pomocou aranžérskej peny zabalenej do smršťovacej fólie. Celý proces trval asi mesiac a na výrobe a balení „drog“ pracovalo osem ľudí na plný úväzok.
V Griselde použil Barnett a jeho tím polystyrénové tehly posypané sušeným mliekom. „V jednej scéne sa Griselda zmocní balíčka kokaínu od konkurencie a obradne ho zapáli. Museli sme zabezpečiť, aby horel tak, aby sa roztavil na polystyrénovú kašu.
„Najväčšie prekvapenie ale prišlo, keď sme scénu nakrúcali s dronom. Stúpajúci prúd z ohňa v kombinácii s klesavým prúdom dronu vytvoril ohnivý vír. Takmer sme zapálili okolité palmy,“ dodal Barnett.
Diskusie s dílermi na uliciach
Robb Wilson King, scénograf seriálu Perníkový otec, pri nakrúcaní konzultoval s agentmi amerického Úradu pre boj proti drogám (DEA), ako aj s dílermi na uliciach v Albuquerque, kde sa relácia nakrúcala.
„Vďaka tomu sme mali prístup do štvrtí a domov, kde sa varil perník,“ povedal King britskému listu. „Dokonca sme sa s niektorými z tých ľudí spriatelili,“ dodal s tým, že má stále v pamäti spomienku na chemický pach vyrábanej drogy.
„Bolo to dosť desivé. Máte čo do činenia s vážne nebezpečnou vecou. Keby sa v našej prítomnosti niečo pokazilo, mohlo nám to ublížiť. Ale bolo dôležité to cítiť a vidieť, aby sme to mohli premietnuť do nášho seriálu,“ povedal King. Nakoniec pre nakrúcanie vytvorili tak realisticky vyzerajúci „perník“, že ho niekoľkokrát ktosi počas nakrúcania ukradol.