Na hlavný obsah

Jeden lístok na MHD, prímestskú dopravu aj vlak: Ako to bude fungovať? (otázky a odpovede)

Integrovaný lístok by mal zatraktívniť hromadnú dopravu.

Jeden lístok na MHD, prímestskú dopravu aj vlak: Ako to bude fungovať? (otázky a odpovede)
Ilustračná snímka. Foto: TASR/Erika Ďurčová

Národný integrovaný cestovný lístok (NICL) by mal zatraktívniť cestovanie hromadnou dopravou. Aspoň to si od neho sľubuje štát. Malo by to zároveň byť pohodlnejšie a efektívnejšie.

Odkedy by mal byť lístok dostupný?

Národný integrovaný cestovný lístok by mal začať fungovať od 1. júla 2026.

Na aké dopravné prostriedky bude platiť?

NICL bude spočiatku platný v prostriedkoch mestskej hromadnej dopravy, prímestskej autobusovej dopravy a železníc. Postupne sa majú do systému pridať aj súkromní dopravcovia, napríklad aj spoločnosti poskytujúce zdieľané jazdy autom, zdieľané bicykle či kolobežky.

Ako má fungovanie zakúpenie takéhoto lístka?

Kupovanie národného integrovaného cestovného lístka bude fungovať pomocou mobilnej alebo webovej aplikácie.

Cestujúci si do aplikácie zadá žiadanú trasu, respektíve smer cesty, a následne mu ponúkne rôzne spôsoby dopravy. Voľba je už potom na cestujúcom, zvolí si podľa najvýhodnejšej ceny alebo času podľa rôznych taríf.

Budeme môcť meniť spôsob dopravy po zakúpení lístka?

V skratke, áno. Môže sa však stať, že ak tak cestujúci urobí, bude musieť k cene lístka, ktorú zaplatil, niečo doplácať. Aplikácia totiž zaznamená, že sa rozhodol pre iný dopravný prostriedok, a ten nemusí byť v rovnakej cene než ten, za ktorý zaplatil. Doplatok po takejto zmene by mal platiť na konci cesty.

Ako je to so zľavami? Ovplyvnia cenu cestovného dokladu?

Niektoré formy zliav, ktoré platia v MHD alebo v prímestskej doprave, bude možné kombinovať. Očakáva sa, že štát poskytne aj nové typy taríf, ktoré budú zvýhodňovať tých, ktorí sa rozhodnúť cestovať prostredníctvom viacerých typov dopravy (MHD, prímestská, vlak).

Bude sa dať cestovať na národný integrovaný cestovný lístok aj do zahraničia?

Spočiatku zrejme nie. Systém však ponúka otvorenie aj na zahraničné aplikácie, preto ak to štátna a európska legislatíva dovolí, v budúcnosti sa takáto služba môže spustiť.

Vyberie systém naozaj ten najvýhodnejší typ dopravy? Nebudeme po ňom ponuku musieť kontrolovať?

Aplikácia cestujúcim ponúkne viacero možností. Bude potom na nich, ktorý si vyberú – či sa rozhodnú pre časovo alebo finančne výhodnejší variant.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika