Čakanie na operáciu má mať strop. Od tohto roka musia nemocnice zaručiť, že pacienti sa na ňu dostanú v garantovanom čase. Platí to pri vyše 400 plánovaných zákrokoch.
Ak má nemocnica termíny plné, poisťovňa musí operáciu zabezpečiť inde. Po mesiaci rezort zdravotníctva eviduje niekoľko žiadostí.
Ak termín operácie prekračuje maximálnu čakaciu lehotu a pacient nechce zákrok odkladať, poisťovňa mu musí nájsť aj preplatiť operáciu u iného zmluvného poskytovateľa. Ak takého nenájde, potom má pacient nárok na zákrok v nezmluvnom zariadení, a následne aj na ošetrenie v zahraničí.
„Minulý týždeň bolo zatiaľ šesť prípadov, kedy pacienti nesúhlasili s prekročenou maximálnou lehotou,“ informoval hovorca ministerstva zdravotníctva Andrej Wallner. Na Všeobecnú zdravotnú poisťovňu (VšZP) sa už obrátilo niekoľko poistencov. Najčastejšie išlo o operáciu kolena či bedrového kĺbu.
„Zatiaľ boli všetkým takýmto poistencom navrhnutí náhradní zmluvní poskytovatelia zdravotnej starostlivosti, kde evidujeme kratšiu priemernú čakaciu dobu. Zatiaľ sme tak nemuseli riešiť schvaľovanie liečby u nezmluvného slovenského poskytovateľa alebo v zahraničí,“ vysvetlila pracovníčka oddelenia komunikácie VšZP Zuzana Žiaková.
„Predpokladáme, že vo väčšine prípadov budeme vedieť zabezpečiť zdravotnú starostlivosť v rámci našej zmluvnej siete,“ povedala hovorkyňa Union zdravotnej poisťovne Kristína Balúchová.
Čakacím lehotám na operácie sa v Správach venovala redaktorka Veronika Čokinová:
Dôvody nedodržiavania
Nemocnice plánujú operácie aj s ohľadom na akútne prípady, ktoré musia ošetriť okamžite. Dôvodov, prečo nedokážu dodržať maximálny termín, je niekoľko.
„Dôvody môžu byť personálne, dôvody môžu byť kapacitné a dôvody môžu byť aj finančné na strane zdravotnej poisťovne. Samozrejme, môže byť odloženie napríklad z dôvodu choroby pacienta,“ objasnil prezident Asociácie štátnych nemocníc Mongi Msolly.
Analytik hovorí, že možnosť výberu aj zahraničného poskytovateľa vytvára na zdravotné poisťovne aj nemocnice tlak.
„Nemocnice jednak majú záujem, aby neprichádzali o výnosy z týchto plánovaných operácií a zdravotné poisťovne takisto majú záujem, aby boli pacienti zoperovaní u nás na Slovensku. Je to pre nich totiž efektívnejšie, lacnejšie a majú lepší dohľad,“ uviedol riaditeľ inštitútu INEKO Dušan Zachar.
Zákrok v krajine Európskej únie si však pacienti musia dohodnúť sami a poisťovňu vopred požiadať o schválenie. Odsúhlasí to vtedy, ak neexistuje iný náhradný zmluvný alebo nezmluvný poskytovateľ na Slovensku, ktorý by ho vedel prijať v stanovenom čase.
„Zároveň musí poskytovateľ v zahraničí byť schopný pacienta prijať v lehote časovej dostupnosti. Čakacie lehoty sú však veľký problém všade vo svete, nie je jednoduché nájsť zahraničného poskytovateľa, ktorý by vedel dať pacientovi dostatočne skorý termín,“ dodal hovorca zdravotnej poisťovne Dôvera Matej Štepianský.
Rezort zdravotníctva bude maximálne čakacie lehoty pravidelne prehodnocovať.