Celý život poctivo pracoval, teraz rieši existenčné problémy. Dôchodca z Popradu čaká na rozhodnutie o pridelení penzie viac ako desať mesiacov. Sociálna poisťovňa (SP) má na rozhodnutie lehotu 60 dní. Tvrdí, že schvaľovací proces prerušila z objektívnych dôvodov. Ich klientovi zatiaľ reálne hrozí, že o niekoľko dní skončí na ulici.
Pavol Tatarčiak žije sám v prenajatom pivničnom byte v Poprade. O riadny starobný dôchodok požiadal vlani v máji. Stále čaká na jeho schválenie. „No čakám na dôchodok desať mesiacov. Hrozí mi vysťahovanie z bytu a nemám ani na jedlo, na nič. Si požičiavam od suseda a tak,“ vysvetlil pán Pavol.
Prípadu seniora z Popravu sa v Správach venovala redaktorka Ivana Ratkovská:
Roky pritom legálne pracoval doma pri železnici aj v zahraničí – v českých baniach, v Rakúsku a Holandsku. Na schválenie dôchodku musí doložiť dokumenty o poistení aj z týchto krajín. „Stále sa vyhovárajú na Holandsko, že nemajú podpísané nejaké papiere a že im to neprišlo,“ hovorí dôchodca.
„Dokonca osobne som do Holandska volal a potvrdili mi, že to vedia do troch dní dodať. Naskytá sa otázka, prečo Sociálna poisťovňa desať mesiacov čaká,“ ozrejmil Pavlov sused Martin Fečunda.
Z Česka už dôchodok priznali, dokumenty prišli aj z Rakúska. Ani po opakovaných urgenciách SP však zatiaľ nezaslali potvrdenie o dobách poistenia pána Tatarčiaka z Holandska. Preto schvaľovací proces o jeho dôchodku prerušili.
„Sociálna poisťovňa na základe legislatívy môže rozhodnúť až po tom, ako získa všetky potrebné podklady o obdobiach poistenia klienta,“ uviedol hovorca SP Martin Kontúr.
Odkázaný na pomoc susedov
Dôchodca je v zúfalej situácii, odkázaný len na pomoc susedov. „SP nepochybila a urobila a naďalej robí pre ukončenie schvaľovacieho procesu pána Tatarčiaka maximum, čo jej umožňuje legislatíva. V súčasnosti mu vyplácame preddavok dôchodku,“ doplnil Kontúr. Podľa suseda je to zhruba 100 eur mesačne.
Verejný ochranca práv (VOP) priznáva, že takýchto prípadov je na Slovensku viacero. „Odporúčam obrátiť sa na kanceláriu VOP. Vyžiadame si celú dokumentáciu a zistíme, kde je skutočný problém. Vieme poskytnúť aj kontakt na veľvyslanectvo,“ uviedol ombudsman Róbert Dobrovodský.
„Pripomíname, že v prípade, ak naši klienti počas svojho aktívneho života pracovali alebo pracujú v zahraničí, aby si archivovali zmluvy a najmä čísla sociálneho zabezpečenia z danej krajiny,“ uzavrel Kontúr.
Proces vyžiadania jediného dokumentu snáď v tomto príbehu neskončí tým, že krajina bude mať o jedného muža bez domova viac.