Telefóny odložené v skrinke. Aj takto funguje zákaz používania mobilov. Na Slovensku platí od začiatku roka. Aké spôsoby regulácie školy využívajú sme zisťovali pri príležitosti svetového dňa bez mobilu.
Pre deti do tretieho ročníka platí úplný zákaz mobilov, ich starší spolužiaci môžu telefón použiť len v prípade, ak ho potrebujú v rámci vyučovania. K zákazu pristupujú školy rôzne.
Ako školy zareagovali na zákaz mobilov na vyučovaní sa v reportáži v Správach pozrel redaktor Lukáš Urbašík:
V ZŠ Slobodného slovenského vysielača v Banskej Bystrici si mobily musia žiaci hneď ráno odložiť do skrinky a uzamknúť ju. Uviedla to jej riaditeľka Katarína Števčinová.
„Mobilné telefóny si žiaci do školy nenosia, iba v tom prípade, ak na niektorej hodine sa mobil hodí na používanie. V ten deň si mobil prinesú,“ opísala proces regulácie telefónov na Základnej škole Dechtice riaditeľka Svetlana Zacharová.
V Chtelnici mobily zamyká do skrine učiteľ. Ako priblížil riaditeľ tamojšej ZŠ Andrej Hipík, deti si ich vezmú po poslednej hodine, kedy sa skrinka odomkne.
Väčšina detí si na zákaz mobilov zvykla. Niektorí si ju pochvaľujú tým, že sa vedia lepšie sústrediť na vyučovanie a cez prestávku sa viac rozprávajú.
Školy museli pri zákaze myslieť aj na komunikáciu žiakov s rodičmi. „Ak žiaci potrebujú zavolať rodičom, tak potom je tu na to triedna učiteľka,“ vysvetlila riaditeľka Števčinová.
„Žiak sa môže kedykoľvek na dospelého, alebo aj učiteľa obrátiť a zabezpečí komunikáciu,“ pokračovala riaditeľka Zacharová.
Prínos zákazu telefónov
Podľa detskej psychologičky môže mať takáto regulácia veľký prínos v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu. Dieťa sa dokáže napríklad lepšie sústrediť. Nadmerné používanie mobilov, môže mať negatívny dopad na psychiku.
„Či už v zmysle toho intelektuálneho vývinu, emocionálneho prežívania, ale samotní lekári upozorňujú aj na zdravotné riziká nadmerného používania mobilného telefónu. Čím neskôr dáme ten mobilný telefón do rúk dieťaťa, tým lepšie,“ dodala psychologička z Centra poradenstva a prevencie v Banskej Bystrici Zuzana Benková.
Detská psychologička zároveň dodáva, že k určitej miere regulácie používania telefónu by mali pristúpiť aj rodičia v domácom prostredí.