Na hlavný obsah

Darcovstvo na Slovensku: Čím je situácia v spoločnosti horšia, tým sú ľudia solidárnejší. Komu najčastejšie pomáhame?

Najúspešnejšia kampaň sa týkala vojny na Ukrajine.

Darcovstvo na Slovensku: Čím je situácia v spoločnosti horšia, tým sú ľudia solidárnejší. Komu najčastejšie pomáhame?
Ilustračná snímka. Foto: STVR

Na Slovensku existujú rôzne platformy, ktoré spájajú tých, čo pomoc potrebujú, s tými, ktorí pomôcť môžu a chcú. Darcovstvo na Slovensku má podľa riaditeľky Centra pre filantropiu Zuzany Thullnerovej dlhú históriu. Ľudia dlhodobo prispievajú v rôznych verejných zbierkach, charitatívnych akciách alebo benefičných podujatiach.

“Najznámejšie sú verejné zbierky v tom prostredí, že na ulici stretnete niekoho s kasičkou, kto sa vám prihovorí, povie vám tvárou v tvár na aký účel zbiera peniaze, ako bude váš dar použitý,“ uviedla Thullnerová.

Existujú aj ďalšie možnosti. “Ďalšou možnosťou je darovanie SMS cez mobil a takým netradičným na Slovensku je ešte darovanie v závetí. To je darcovstvo v reálnom svete. Potom máme darcovstvo v online prostredí. Toto darovanie už na rozdiel od ulice nie je anonymné,“ pokračovala Thullnerová.

Ľudia sú podľa správkyne Neinvestičného fondu Doniu Zuzany Suchovej ochotní prispievať. “Dalo by sa povedať, že čím je situácia v spoločnosti alebo aj celosvetovo horšia, tak tým ľudia sú veľa solidárnejší a ochotní pomáhať,“ skonštatovala.

“Väčšinou o pomoc žiadajú ľudia, ktorí potrebujú financie na liečbu seba alebo svojich príbuzných, potrebujú zaplatiť účty, že im nevychádzajú financie. Alebo sú to ľudia, ktorí chcú rozbehnúť nejaké svoje vlastné projekty,“ prezradila Suchová.

Darcovstvu sme sa venovali v relácii STVR Peniaze:

Ak darcu téma nadchne, má nejakú osobnú skúsenosť, alebo chce mať dobrý pocit, tak daruje. “Môže darovať jednorazovo. Prirovnávame to k láske, že jednorazové darovanie je ako také zamilovanie, že vás niečo nadchne na endorfínovej vlne darujete, podporíte, máte dobrý pocit,“ opísala Thullnerová.

“Potom je aj dlhodobé darcovstvo, to znamená, že pravidelne každý mesiac darovávate nejakú konkrétnu sumu mimovládnej organizácii, ktorá s ňou vie pracovať. To už je také manželstvo. Rozmyslíte si komu chcete darovať, prečo chcete darovať, ako váš dar bude využitý a chcete mať aj informácie o tom, čo sa s vašimi peniazmi stalo,“ pokračovala Thullnerová.

Realizácia crowdfundingu

Jednou z alternatív darcovstva je crowdfunding. “Na Slovensku máme päť crowdfundingových portálov, ktoré zbierajú peniaze. Napríklad v roku 2023 bolo cez ne vyzbieraných až 15,2 milióna eur,“ uviedla Thullnerová.

Realizovať crowdfunding môže každý. “Ak chcete napríklad vydať nejakú stolovú hru, knižku, CD, chcete opraviť nejaké ihrisko alebo chcete zveľadiť kultúrnu pamiatku, dať opraviť strechu alebo podporiť nejaké kultúrno-kreatívne centrum. Každý, kto má nejaký nápad, zvyčajne verejnoprospešný, tak sa môže stať tvorcom crowdfundingovej kampane,“ vysvetlila Thullnerová.

Tvorca kampane musí predložiť doklady a dokumenty. “Od jednotlivcov pýtame doklady o situácii, do ktorej sa dostali. Čiže napríklad, ak vám zomrel partner, tak je to úmrtný list alebo parté. Sú to účty, ktoré musíte platiť, vyjadrenia súdov a tak ďalej,“ informovala Suchová.

“Ak štartujete svoj vlastný projekt v režime odmenového crowdfundingu, kde si jednotlivec za podporu vyberá spomínanú odmenu, tak tam nám vlastne prehlasujete, že máte vysporiadané svoje dodávateľské vzťahy, máte ošetrené autorské práva, aby ste mohli napríklad realizovať vydanie knižky alebo rozbeh nejakého centra,“ upozornila Suchová.

Zvýšenie úspešnosti kampane

Človek môže podniknúť určité kroky, aby zvýšil úspešnosť svojej kampane. “Pri online fundraisingu alebo odmenovom crowdfundingu je veľmi dôležité povedať veľmi jednoducho aj s nejakou emóciou, prečo je dôležité aby vás niekto podporil. Treba byť stručný, jasný a vedieť popísať, kto som, na čo použijem peniaze, čomu pomôžem. Malo by to byť doplnené fotkami, ktoré sú kvalitné. Potom je dôležité šírenie tej výzvy medzi ľuďmi,“ ozrejmila Suchová.

Na Slovensku je historicky najúspešnejšia kampaň previazaná s vojnou na Ukrajine. “To znamená, že ľudia boli ochotní poskytnúť svoje financie na pomoc ukrajinským vojakom. Za prvých 24 hodín vyzbierali až milión eur a doteraz vyzbierali až 4,8 milióna eur,“ informovala Thullnerová.

“Momentálne u nás beží kampaň na záchranu života Lukáša, ktorý na deň potrebuje liečbu za tisíc eur. Čo je veľmi nákladná liečba a neprepláca ju poisťovňa. Rodina spolu s priateľmi mu založili u nás na platforme výzvu, ktorá má momentálne vyzbieraných takmer 90-tisíc eur,“ dodala Suchová.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika