Na hlavný obsah

Kontroly na katastri odhalili tisíce meškajúcich návrhov na vklad. Elektronické návrhy komplikujú zamestnancom prácu

Vkladové konanie patrí k najdôležitejším úkonom katastrálnych odborov.

Kontroly na katastri odhalili tisíce meškajúcich návrhov na vklad. Elektronické návrhy komplikujú zamestnancom prácu
Na snímke logo na budove Úradu geodézie, kartografie a katastra SR v Bratislave. Foto: TASR/Jaroslav Novák

Katastrálne odbory okresných úradov vo významnej miere neplnili zákonné lehoty na rozhodovanie o vkladoch do katastra. Najviac oneskorených vkladových konaní bolo v roku 2022, keď po lehote vybavili takmer tretinu z doručených návrhov na vklad.

Vyplýva to z výsledkov kontroly Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR. Tá tiež ukázala, že elektronické návrhy na vklad, ktoré mali zamestnancom prácu zjednodušiť, ju, naopak, komplikovali. Ich vybavenie je nakoniec finančne nákladnejšie, informoval v piatok (14. 3.) NKÚ.

Vkladové konanie patrí k najdôležitejším úkonom katastrálnych odborov okresných úradov, keďže práva k nehnuteľnostiam vznikajú, menia sa alebo zanikajú vkladom do katastra.

Kontrolóri NKÚ v najnovšej kontrole preverovali, či okresné úrady pri vkladoch do katastra nehnuteľností postupujú podľa platnej legislatívy. Zamerali sa na činnosť Ministerstvo vnútra SR a 15 okresných úradov v období rokov 2021 až 2023.

Katastrálny odbor je povinný rozhodnúť o návrhu na vklad do 15 dní od jeho podania v prípade zrýchleného konania. Do 20 dní pri zmluve vo forme notárskej zápisnice alebo autorizovaným advokátom a do 30 dní pri ostatných návrhoch na vklad.

Štátni kontrolóri zistili, že v roku 2022 viac ako 116-tisíc konaní (30 percent) a o rok neskôr bezmála 40-tisíc konaní (14 percent) nebolo na katastroch vybavených v zákonných lehotách.

Elektronické podania zaznamenali nárast

Elektronické podania zaznamenali mierny nárast zo 16 percent v roku 2021 na 23 percent v roku 2023. Paradoxne, tieto podania znamenali podľa kontrolórov pre zamestnancov katastrálnych odborov zvýšenú prácnosť pri ich vybavení.

Komplikácie spôsobovalo používanie zastaraného hardvéru a viacerých aplikácií, ktoré navyše neboli prepojené. „Elektronické podanie sa po podaní menilo na papierové. Bolo ho treba vytlačiť. Čím sa zvýšili nároky na čas zamestnancov, spotrebu papiera, toneru a opotrebovanie technického vybavenia,“ uviedol podpredseda NKÚ Jaroslav Ivančo.

Významné riziká kontrolóri identifikovali v oblasti kybernetickej bezpečnosti, pretože katastrálne odbory využívali dvanásť systémov a aplikácií, ktoré navyše neboli navzájom prepojené a systémy boli zastarané.

NKÚ pritom na významné nedostatky komplikovaného katastrálneho informačného systému upozornil už pri kontrole v roku 2019 a zistenia odstúpil orgánom činným v trestnom konaní.

Kontrola tiež preukázala, že správne poplatky za oneskorené vybavené návrhy na vklad neboli vrátené v súlade so zákonom. Pre nedostatočné funkcionality informačného systému nie je však jasné, kedy vinou štátu a kedy vinou žiadateľa. „Správne poplatky za nedodržanie lehôt, ktoré nezavinil poplatník, sa vracali len na žiadosť. Hoci zákon stanovuje automatické vrátenie,“ priblížil súčasný stav Ivančo.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika