Na železničných tratiach v okolí Humenného takmer po dvoch rokoch znova premávajú vlaky. Ako oznámil riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Peter Helexa, vlaky sú v prevádzke od pondelkového rána na tratiach Humenné – Stakčín, Humenné – Medzilaborce a Humenné – Prešov.
Výluky boli dôsledkom elektrifikácie trate Bánovce nad Ondavou – Humenné, ktorá ešte prebieha. Ukončenie výluky a obnovenie prevádzky znamená aj koniec náhradnej autobusovej dopravy, ktorá bola v tomto úseku nevyhnutná.
„Humenné vnímam ako jeden z najvýznamnejších železničných uzlov na východnom Slovensku. Železničná doprava je pre tento región kľúčová, kostrová doprava, aby tento región bol v pohybe,“ uviedol Helexa.
Na tratiach budú premávať motorové jednotky 861, ktoré ponúkajú klimatizované priestory a nízkopodlažný nástup. Každá jednotka má kapacitu 337 miest.
„V pracovných dňoch bude premávať 30 spojov do Stakčína a rovnaký počet aj do Medzilaboriec. Na trase Humenné – Prešov pôjde 12 párov vlakov, teda spolu 24 spojov denne. Vlaky zatiaľ rýchlejšie nepôjdu. O tom sa budeme baviť smerom na Košice, keď bude úplne dokončená elektrifikácia,“ doplnil Karol Henzély, člen predstavenstva a riaditeľ úseku prevádzky ZSSK.
Modernizácia na trati
S obnovou dopravy súvisí aj zlepšenie technického zázemia. Rušňové depo Humenné prešlo rozsiahlou rekonštrukciou, ktorá umožní efektívnejšiu údržbu vlakov a prispeje k vyššej spoľahlivosti spojov. Práca v depe bude pohodlnejšia, bezpečnejšia a efektívnejšia vďaka zlepšenému vybaveniu a modernejším technológiám.
„Jeho modernizácia prinesie efektívnejšiu prevádzku, lepšie podmienky pre zamestnancov a kvalitnejšiu údržbu vlakov, čo sa prejaví na vyššom komforte a bezpečnosti cestujúcich,“ uviedol podpredseda predstavenstva ZSSK Martin Bahurinský s tým, že do tohto priestoru bolo investovaných viac ako 33 miliónov eur.
Úsek Strážske – Humenné má dĺžku približne deväť kilometrov a je súčasťou elektrifikácie trate Bánovce nad Ondavou – Humenné v celkovej dĺžke 33 kilometrov.
„Išlo o elektrifikáciu jednokoľajnej trate. Zároveň prebehla komplexná výmena železničného zvršku a spodku, rekonštruovali sa priecestia a zabezpečovacie zariadenia. V rámci železničnej stanice Humenné došlo aj k rekonštrukcii perónov. Boli položené úplne nové koľaje a výhybky,“ uviedol generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh Ministerstva dopravy SR Filip Hlubocký.
Hlubocký doplnil, že zatiaľ prebiehajú práce v termíne a do konca júla tohto roku bude celková elektrifikácia trate ukončená. Práce na modernizácii železničnej trate na Zemplíne sa začali v máji 2023. Hodnota zákazky bola vysúťažená v sume 216 070 505,52 eura bez DPH.