Obchvat Tvrdošína chcú sprejazdniť tento rok. Oproti plánom úsek rýchlostnej cesty R3 mešká. Dokumenty boli pripravené už pred 15 rokmi. Autá aj kamióny tak jazdia cez centrum okresného mesta. Vyťažená cesta je hlavným ťahom do Poľska.
Diaľničiari a ministri podpisovali zmluvu so zhotoviteľom pred štyrmi rokmi. Úsek rýchlostnej cesty R3 medzi Nižnou a Tvrdošínom mali postaviť za 882 dní. Termín viackrát posúvali a prví vodiči by sa mali na túto cestu dostať v lete.
„Ostáva ešte dobudovať časť podkladných vrstiev vozoviek, kompletný rozsah ložných a obrusných vrstiev krytu,“ informoval minister dopravy Jozef Ráž (nom Smer-SD).
„Rovnako je rozpracované dopravné značenie, informačný systém protihlukové steny a ďalšie náležitosti,“ uviedol hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Tomáš Ferenčák. Takmer šesťkilometrový úsek zahŕňa jedenásť mostov a dve križovatky. Obchvat má vytlačiť z mesta najmä kamióny.
Oravskému úseku rýchlostnej cesty R3 sa v reportáži v Aktuálne :24 venoval redaktor Erik Vrábel:
Dvojročné meškanie
Podľa pôvodných plánov mali vodiči jazdiť po tejto ceste už v lete pred dvoma rokmi. Diaľničiari meškanie argumentovali tým, že bolo treba urobiť zmenu technológie výstavby a spraviť dodatočný pyrotechnický prieskum.
„Ukázali sa omnoho komplikovanejšie geologické pomery v danej lokalite. Inými slovami, na niektorých miestach bola hornina tvrdšia, ako sa predpokladalo podľa dostupných údajov. Na základe toho sa musela zmeniť aj technológia odstrelu,“ pokračoval Ferenčák z NDS.
Podľa odborníka mal takéto geologické ťažkosti odhaliť prieskum, ktorý je súčasťou prípravy. „Podľa všetkého sa neurobil precízne alebo sa možno v mnohých prípadoch aj šetrilo na geologických prieskumoch,“ skonštatoval generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.
„Projekt to neriešil. Priznám sa, viem, že projektanti si priznávali svoju chybu, aj podpisovali, že podložie je naozaj také,“ uviedol primátor Tvrdošína Ivan Šaško s tým, že podľa neho geológia nebol jediný problém. Zhotoviteľ údajne žiadal viac peňazí.
„Nakoniec to pán minister nejako povedal, že dobre, treba to dokončiť, tak pridal stavbárom financie a značné. Myslím, že to bolo 20 miliónov,“ dodal Ivan Šaško.
Z rýchlostnej cesty R3 na Orave sú hotové dva obchvaty. Spojnica medzi Sedliackou Dubovou a Nižnou je v príprave. Verejné obstarávanie na zhotoviteľa ešte nevyhlásili.