Na hlavný obsah

Petícia proti novému poplatku ZSSK poukazuje na to, že nie každý má smartfón a wifi tiež nie je všade. Dopravca problém nevidí

Analytik krok víta, kritizuje však nedostatočnú prípravu.

Petícia proti novému poplatku ZSSK poukazuje na to, že nie každý má smartfón a wifi tiež nie je všade. Dopravca problém nevidí
Petícia proti poplatku za servis upozorňuje na sociálne slabších.

Cestujúci nesúhlasia so zavedením poplatkov za servis. Od polovice marca ich zavádza Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). Po novom si k cene lístka cestujúci priplatia euro za nákup v pokladnici a tri eurá za nákup vo vlaku. Bez ďalších poplatkov sa bude dať kúpiť lístok len online alebo cez aplikáciu. Petícia upozorňuje najmä na sociálne slabších.

“Nás trápi, akým spôsobom to ovplyvní ľudí, ktorých aj vidíme denne vo vlaku a vieme, že nemajú smartfóny, nemajú možno prístup k internetu a na staniciach absentuje wifi,” upozornila spoluorganizátorka petície Barbora Andor Tóthová.

Petícii proti novému poplatku za servis, ktorý od 15. marca zavádza ZSSK, sa v reportáži v Správach z regiónov venoval redaktor Ondrej Behún:

Ani cestujúci neberú nový poplatok ako pozitívnu vec, a to najmä s ohľadom na ľudí, ktorí nevlastnia smartfón. Ďalší upozornili na to, že peniaze, ktoré budú cestujúci musieť zaplatiť za nákup lístka, by mohli minúť inak, napríklad v obchode.

Autori petície žiadajú, okrem iného, aj ďalšiu možnosť nákupu cestovného lístka bez ďalších poplatkov. Riešením by podľa nich mohli byť predajné automaty na lístky, a to či už na staniciach, alebo vo vlakoch.

“Predajné automaty sú vec 20. storočia. Dnes všetci využívame mobily a pokiaľ niekto vie obsluhovať predajný automat na dotykovej obrazovke, tak vie určite obsluhovať aj našu aplikáciu,” reagoval generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Bez poplatkov si lístky po 15. marci 2025 cestujúci kúpia iba prostredníctvom spomínanej aplikácie alebo cez webovú stránku. “Neočakávame, že naši cestujúci budú tieto poplatky platiť. Naopak očakávame, že tak prispejú k našim úsporám,” povedal šéf ZSSK.

Kritika chýbajúcej infraštruktúry

ZSSK tvrdí, že kým vydanie lístka cez okienko ich stojí viac ako euro, online lístok je troj- až štvornásobne lacnejší. “Ak sa chce zavádzať nejaké nové opatrenie, tak musí byť zabezpečená infraštruktúra a nejaké alternatívy aj pre tých najchudobnejších a najzraniteľnejších ľudí,” povedala Andor Tóthová.

Ekonomický analytik z Konfederácie odborových zväzov SR Ján Košč to na jednej strane vníma ako pokrok. Na druhej ako nepripravenú akciu.

“Napríklad tí najchudobnejší, keď nemajú prístup kúpiť si lístok na stanici alebo dokonca nie je ani pripojenie na wifi a mnohé stanice nemajú ani mobilné pokrytie, tak v takom prípade nemajú na výber a musia si priplácať, čo je pre nich nerentabilné,” upozornil Košč.

“Nie je to len o tom, kupovať si cestovný lístok na stanici alebo napríklad vo vlaku. Cestovný lístok sa dá pokojne kúpiť aj z pohodlia domova, takže nevidíme v tom opätovne nejakú bariéru,” dodal Helexa.

Podľa železničnej spoločnosti sa v súčasnosti predá zhruba 45 percent lístkov cez aplikáciu a web. Zavedením poplatkov chcú toto číslo zvýšiť.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika