Minulý utorok (11. 3.) si stovky študentov stredných škôl otestovali svoje vedomosti pri maturite zo slovenčiny. Niektorí sa sťažovali na otázky s nejednoznačnou odpoveďou, ďalší zas na „podpásovky“, ktoré v teste nečakali.
Oslovili sme stredoškolskú pedagogičku vyučujúcu tento maturitný predmet. I keď test nevníma v porovnaní s ostatnými rokmi ako náročnejší, študenti sa jej po absolvovaní externej časti skúšky sťažovali na viacero otázok, pri ktorých nevedeli jednoznačne určiť odpoveď. Konkrétne menovali otázky 03, 06, 19, 23, 37 a 46.
Za „podpásovku“ označili ukážku básní haiku. Učiteľka slovenčiny upozornila, že tento žáner sa nevyžaduje, nepreberá sa, a teda sa naň študenti nepripravujú ani na maturitu. Riaditeľka Odboru hodnotenia a monitorovania vzdelávania NIVaM, ktorý maturity zostavuje, Ivana Pichaničová však zdôraznila, že sa k ukážke nevzťahovali žiadne vedomostné otázky.
„Pri riešení úloh k tejto ukážke sa žiaci mali opierať výlučne o východiskové texty. Medzi overovanými dôležitými kompetenciami maturanta musí byť i analýza neznámeho textu i neznámeho žánru,“ vysvetlila pre portál SPRAVY.STVR.SK.
Časté otázky o Gavlovičovi
Žiakov v teste zaskočila aj ukážka z diela Hugolína Gavloviča Valaská škola mravúv stodola. Prekvapila aj samotnú pedagogičku. O Gavlovičovi totiž hovorí ako o „spisovateľovi s jednou útlou knižkou“, ktorý zatieňuje v testoch iných velikánov našej aj svetovej literatúry. Za jej 32 rokov praxe sa v maturite vyskytol pomerne často.
Podľa Pichaničovej z NIVaM je na to dôvod. Dielo sa radí medzi povinné a navyše vyhovuje viacerým zámerom pri tvorbe testov z predmetu slovenský jazyk a literatúra.
„Okrem toho, z daného literárneho obdobia (baroková literatúra) nemáme medzi povinnou literatúrou žiadne iné dielo, ku ktorému by bolo možné vzťahovať testové položky overujúce vedomosti v tejto oblasti,“ priblížila riaditeľka Odboru hodnotenia a monitorovania vzdelávania NIVaM.
Ako ďalej pripomenula, výber otázok je v kompetencii autorského tímu. Ten sa zároveň musí opierať o špecifikáciu testu, ktorú NIVaM vopred zverejňuje. Na to, prečo sa Gavlovič v testoch objavuje pomerne často, tiež môže vplývať fakt, že sa každoročne pripravujú tri testy – maturitu totiž môžu žiaci zložiť aj v náhradných termínoch.
„Preto sa povinné literárne diela, z ktorých iba 12 patrí do poézie, logicky, opakujú. Ide o fakt, ktorý si často neuvedomujú učitelia a, samozrejme, ani žiaci, keďže náhradný (aprílový) alebo opravný (septembrový) termín, sa týka rádovo iba pár desiatok škôl či žiakov v porovnaní so stovkami zúčastnených škôl a tisíckami žiakov v riadnom termíne,“ dodala Pichaničová.
Prečo budú kľúče odpovedí až v apríli
Nielen učiteľom, ale, prirodzene, aj žiakom prekáža, že NIVaM zverejní kľúč správnych odpovedí k testu zo slovenského jazyka a literatúry až 7. apríla, takmer štyri celé týždne po maturite zo slovenčiny. Pred rokom 2019 išlo o značne kratšie časové okno.
Pichaničová pripomenula, že Národný inštitút vzdelávania a mládeže nezverejňuje kompletné kľúče správnych odpovedí k žiadnemu predmetu. Upozornila, že takáto je prax aj v iných krajinách Európskej únie, pričom v niektorých nezverejňujú ani samotné testy.

Maturity zo slovenčiny sa od roku 2019 hodnotia centrálne. Znamená to, že už sa nehodnotia na školách. Platí to aj pre testy z predmetu slovenský jazyk a slovenská literatúra, z ktorého maturujú študenti na školách s vyučovacím jazykom maďarským. Takáto prax by mala postupne prejsť aj k maturitným testom z cudzích jazykov.
„Od školského roka 2018/2019 teda nie je potrebné zverejňovať kľúč správnych odpovedí k ÚKO pre SJL a SJSL,“ vysvetlila Pichaničová. Potvrdila tiež, že kľúče správnych odpovedí NIVaM zverejní 7. apríla. „Termín je stanovený vzhľadom na interné procesy NIVaM, ktorými zabezpečíme schválenie finálnej verzie kľúčov správnych odpovedí,“ dodala.
Zastúpenie otázok z jazyka a literatúry
Do rozlišovacích testov, medzi ktoré sa radia aj maturity, len ťažko zahrnúť veľký objem otázok z literatúry, ktorý by zahŕňal celé štvorročné učivo, ktoré sa od maturantov vyžaduje. Učitelia s tým rátajú. Napriek tomu sa ich v testoch podľa nich objavuje málo.
Rovnomerné zastúpenie „jazyka“ a „literatúry“ v maturitných testoch nemožno docieliť ani podľa NIVaM. A to s ohľadom na kurikulárne dokumenty, ktoré presne udávajú pomer otázok na jazyk, literatúru a čítanie s porozumením.
Maturita sa navyše skladá aj z internej časti – slohovej práce. Maturita tak podľa NIVaM predsa len otestuje znalosti maturantov, ktoré nadobudli za štyri roky.
„Je nutné vziať do úvahy, že žiaci ešte absolvujú písomnú formu internej časti a ústnu formu internej časti maturitnej skúšky, ktoré spolu s testami externej časti odzrkadľujú štvorročné znalosti žiakov,“ uzavrela Pichaničová.