Na hlavný obsah

Starším vodičom by mohli hroziť častejšie previerky, Brusel chystá prísnejšie podmienky

Zámer má prispieť k zníženiu nehodovosti.

Starším vodičom by mohli hroziť častejšie previerky, Brusel chystá prísnejšie podmienky
Ilustračná snímka. Foto: STVR

Po sedemdesiatke späť do autoškoly. Aj taký je zámer Európskej komisie. Pravidelné previerky starších vodičov by podľa Bruselu mohli prispieť k zníženiu počtu dopravných nehôd na európskych cestách. Podľa štatistík však starší vodiči nespôsobujú viac nehôd ako tí mladší.

Vodič Peter je už niekoľko rokov na dôchodku. Ako hovorí, bez auta si život v Bratislave predstaviť nedokáže. Podľa neho seniori patria na cesty a nespôsobujú viac nehôd.

„Ja som jazdil ešte keď bol benzín za osem korún. Považujem to za výmysel. Chodiť do školy v našich rokoch. Predsa my jazdíme lepšie ako ostatní. Nech chodia do školy takí, ktorí majú havárie,“ hovorí Peter.

Pripravovaným zmenám pre starších vodičov sa v Správach venoval redaktor Silvester Roštár:

Aktuálne na Slovensku platí, že vodiči nad 65 rokov musia každých päť rokov navštíviť lekára. Ten im dá potvrdenie, že môžu viesť vozidlo. Európska únia plánuje tieto podmienky sprísniť.

„Európska komisia navrhla, aby sa veková hranica pre častejšie kontroly spôsobilosti viesť motorové vozidlo zvýšila na 70 rokov,“ priblížil zástupca vedúceho Zastúpenia Európskej komisie v SR Radim Dvořák.

Seniori nad 70 rokov by po novom mali chodiť do autoškoly a podrobiť sa testom z teórie. Môžu ich čakať aj skúšky v teréne za volantom. Do autoškoly by sa museli vracať pravidelne.

Dopravný analytik Jozef Drahovský hovorí, že ak by zmeny v Únii prešli, starší vodiči sa nemusia obávať toho, že by v autoškole zaplatili stovky eur. Nikto im neberie vodičské oprávnenie a nemá ísť ani o biznis pre autoškoly. Poplatky by mali byť výrazne nižšie ako ceny vodičských kurzov.

Štatistiky nehodovosti

Vlani zapríčinili vodiči nad 70 rokov takmer 600 nehôd. Z celkového počtu havárií na Slovensku to predstavuje päť percent. Mladší vodiči vo veku 18 až 20 rokov spôsobili minulý rok vyše 630 dopravných nehôd. Nehodovosť je tak medzi týmito skupinami porovnateľná.

„Vždy treba skúmať konkrétnu dopravnú nehodu a jej okolnosti. Starší vodiči môžu jazdiť zodpovednejšie, no ich reakčný čas môže byť pomalší. Mladší vodiči často podceňujú riziko, preceňujú svoje schopnosti a ich jazda je agresívnejšia,“ ozrejmil hovorca Prezídia Policajného zboru Roman Hájek.

Zatiaľ je návrh o sprísnení podmienok pre vodičov nad 70 rokov len na stole. Rokovania medzi Európskym parlamentom a radou pokračujú.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko