V katastri obce Žehra na Spiši sa objavilo nelegálne vrakovisko. Vytvorili ho na okraji miestnej osady. Prípadom sa už zaoberajú kriminalisti zo Spišskej Novej Vsi. Na okraji žehrianskej osady Dreveník, v obci Žehra, je aktuálne päť nepojazdných áut. Vraj ich nechcú nechávať medzi bytovkami.
“Tu sú vyraďované pokazené autá. Starosta tlačí na každého občana: Dajte to tam, kde je kontajner,” povedal jeden z obyvateľov osady.
Nelegálnemu vrakovisku v Žehre sa v reportáži v relácii Správy z regiónov venovala redaktorka STVR Marie Balážová Melníková:
Odpad, ktorý vznikne na území obce, je záležitosťou samosprávy. Starosta obce o rozobratých autách v osade vie.
„To nie je vrakovisko. Oni si kupujú auto na súčiastky. Povedzme, sa im stane nejaká porucha na Felicii, tak si zakúpia druhú Feliciu. Potrebujú okno, tak si zakúpia nejakú Feliciu ojazdenú za 100 eur. Vyberú okno, založia do tej, čo je pojazdná a zbytok predajú,” vyjadril sa starosta obce Marián Mižigár.
„Toto nesmie byť v žiadnom prípade rozoberané na bežnom šrotovisku. Nesmie sa bežným spôsobom zasahovať do montáže alebo demontáže vozidla určeného na likvidáciu. Tieto vraky sa musia zlikvidovať, lebo je to nebezpečný odpad,” upozornil prevádzkovateľ legálneho vrakoviska Ľubor Pavlík.
“Benzín, nafta, oleje, brzdové kvapaliny, to sú všetko látky, ktoré ohrozujú životné prostredie. Je to veľké riziko pre životné prostredie. Pár miligramov alebo mililitrov oleja v pitnej vode z nej robí nepitnú,” vysvetlil expert na životné prostredie Dušan Bevilaqua.
Nelegálne vrakovisko rieši polícia
Nelegálne vrakovisko si všimli už aj policajti. “Vykonávajú potrebné úkony operatívneho charakteru, smerujúce k začatiu trestného stíhania v zmysle Trestného zákona pre podozrenie zo spáchania trestného činu neoprávneného nakladania s odpadmi,” informovala košická krajská policajná hovorkyňa Lenka Ivanová.
Legálne zbavovanie sa starých nepojazdných áut-autovrakov má svoju postupnosť a jasné pravidlá. Auto treba odovzdať na oficiálnom certifikovanom vrakovisku.
“Vozidlo musí mať 90 percent svojej pôvodnej hmotnosti. Musí mať karosériu, nápravu, motor, prevodovku, katalyzátor a baterku,” dodal Ľubor Pavlík. Následne auto zbavia nebezpečných kvapalín, baterky a až tak ho rozoberú na kovové a plastové časti.