Výstavba strategicky dôležitého úseku rýchlostnej cesty R1 od Banskej Bystrice do Slovenskej Ľupče vstupuje do ďalšej fázy. Stavbári by mali začať práce na preložke hlavnej cesty. Vyžiadajú si dopravné obmedzenia.
Stavbári na trojkilometrovom úseku doposiaľ robili prípravné práce v podobe pyrotechnického a archeologického prieskumu a upravovali podložie pod novou cestou. Samotná výstavba by mala začať v najbližších dňoch.
„Budeme musieť spraviť päť nových mostov, okrem iného aj most cez železničnú trať a most cez rieku Hron. Práve výstavby mostov sú to, na čo bude zhotoviteľ v tomto roku pracovať asi najviac. Na to, aby sme vybudovali tú novú časť R1ky totiž potrebujeme tú dnešnú cestu presmerovať kúsok vedľa a síce dolu do údolia,“ hovorí minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer-SD).
Výstavbe R1 sa v Správach z regiónov venoval redaktor Lukáš Urbašík:
Na preloženie cesty musia stavbári uzavrieť približne polkilometrový úsek od križovatky Partizánskej a Cementárskej cesty až po napojenie cesty I/66 na R1. Toto obmedzenie potrvá od 31. marca 2025 až kým sa nedobuduje nový úsek v tejto časti.
„Obchádzková trasa počas úplnej uzávierky časti cesty I/66 povedie po súčasnej ceste R1 po križovatku R1 Banská Bystrica – východ. Obchádzku môžu motoristi využívať aj bez platnej diaľničnej známky,“ vysvetľuje hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Tomáš Ferenčák.
Obmedzia aj úsek na R1
Pri zemných prácach a prekládkach sietí obmedzia aj súčasný úsek rýchlostnej cesty. „Práce na existujúcej R1 budú prebiehať postupne vo všetkých jazdných pruhoch, doprava bude vedená vo voľnom jazdnom pruhu,“ pokračuje hovorca.
Stavebné práce na novom úseku sa podobne ako pri rýchlostnej ceste R2 nevyhli komplikáciám. „Aj tu sme sa stretli s takým novodobým nešvárom. Na trasách tých ciest sa nám vyskytujú čierne skládky. Zatiaľ je to všetko v štádiu riešenia, našťastie sú to však menšie skládky ako tá posledná v Kriváni. Verím, že Národná diaľničná spoločnosť ich v krátkom čase odstráni,“ dodáva minister Ráž.
Trojkilometrový úsek rýchlostnej cesty za takmer 90 miliónov eur, by mal byť dokončený do troch rokov.