Na hlavný obsah

Dlhé a nekoordinované výluky na železniciach vyháňajú ľudí z vlakov. Dopravcovia pripravujú návrh na zlepšenie

Chýba dlhodobý plán, tvrdia.

Dlhé a nekoordinované výluky na železniciach vyháňajú ľudí z vlakov. Dopravcovia pripravujú návrh na zlepšenie
Ilustračná snímka. Foto: STVR

Nekoordinované a dlhé výluky na železničných tratiach vyháňajú cestujúcich z vlakov a nákladných dopravcov mimo Slovenska. Tvrdí to Asociácia železničných dopravcov. Pripravujú návrh zákona, ktorý by mal situáciu zlepšiť.

Ministerstvo dopravy nekoordinovanosť výluk odmieta. Slovensko má pritom investičný plán rekonštrukcií tratí. Podarilo sa ho vypracovať počas vedenia rezortu Andrejom Doležalom. Otázne sú termíny realizácie.

Výluka na železničnej trati Kúty – Devínska Nová Ves sa mala skončiť minulý rok, no natiahla sa do júla tohto roku. Dátum dokončenia sa posunul aj na trati Hronský Beňadik – Nová Baňa. Modernizácia sa mala skončiť minulý rok. Po novom by sa mala dokončiť až v lete tohto roku.

„Zároveň začala výluka medzi Popradom a Vydrníkom, ktorá ma trvať 1 004 dní, čo sú takmer tri roky,“ dodal výkonný riaditeľ Asociácie železničných dopravcov (AROS) Patrik Benka. „Takže spojenie Košice-Bratislava po severnej trase je veľmi obmedzené, znížená kapacita, po južnej prakticky nemožné,“ zhodnotil.

Asociácia železničných dopravcov tvrdí, že predlžujúce sa výluky ohrozujú dodacie lehoty nákladných dopravcov. Nútia ich využívať obchádzky, ktoré predražujú dopravu.

„Nie sú to len náklady na dopravnú cestu. Sú to zvýšené náklady na rušeň, na prevádzku rušňa, na rušňovodiča,“ upozornil Benka.

Situáciu v železničnej doprave v reportáži v Správach spracovala redaktorka Miriam Čerešníková:

Chýba dlhodobý plán

Viceprezident Asociácie priemyselných zväzov a dopravy (APZD) Ján Biznár tvrdí, že Slovensku chýba dlhodobý plán modernizácie tratí.

„Čo chceme robiť a za čo to chceme postaviť,“ vyhlásil. „Tento plán tu, žiaľ, neexistuje a výsledkom toho sú veľmi chaotické rozhodnutia. Náhle rozhodnutia, nekoordinované o opravách tratí,“ tvrdil.

Ministerstvo dopravy odmieta označovanie výluk za nekoordinovaný proces. „Všade tam, kde sa trate zmodernizovali, je viditeľný progres a pociťujú to nielen cestujúci, ale aj nákladní dopravcovia. Všetko však vyžaduje určitý čas a trpezlivosť,“ uviedlo ministerstvo.

AROS a APZD pripravujú návrh zákona o dopravnej infraštruktúre. Chcú tak zabezpečiť strategické plánovanie. „Chceme, aby harmonogram bol záväzný, vykonateľný a sankcionovateľný,“ uviedol Biznár.

„Žiadny konkrétny návrh zákona zo strany Asociácie železničných dopravcov Slovenska nám ešte nebol predložený, preto sa k nemu nevieme vyjadriť,“ uviedlo ministerstvo dopravy.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že s Asociáciou železničných dopravcov o výlukách na železničných tratiach pravidelne diskutujú.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko