V železničných depách v Bratislave a v Košiciach pribúdajú poškodené vozne. Na vine sú najmä závislí, ľudia bez domova a zlodeji. Kradnú najmä medené káble a ničia vybavenie vozidiel. Podľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) to ovplyvňuje aj výpravu vlakov.
Ochrankár, ktorý chce zostať pre vlastné bezpečie v anonymite, takmer každý deň rieši neprispôsobivých ľudí v depe, kde pracuje.
„Do priestoru sa dostanú bez problémov. Nie je oplotený a vedia si sami otvoriť vlaky. Stretávam sa tam najčastejšie s bezdomovcami. Chodí tam veľmi veľa narkomanov, ktorí tam tiež prespávajú, robia zle, rozbíjajú a demolujú,“ priblížil ochrankár depa.
Vandalom vo vlakoch sa v Správach z regiónov venovali redaktori Natália Dvoranová a Boris Novotňák:
Podľa dopravcu prípadov vyčíňania vandalov pribúda. Cieľom sú odstavené vozne. Počas jednej noci na siedmich z nich porozbíjali sklá na dverách či toalety. Prepravca hovorí, že škody môžu pocítiť aj cestujúci.
„Tieto incidenty nám spôsobujú škody vo výške desiatok tisíc eur ročne. Každý poškodený alebo vyradený vozeň znamená nielen zníženie pohodlia, ale aj nutnú výmenu súpravy či zmenu vozňa. To môže ovplyvniť desiatky až stovky spojov,“ vysvetlil hovorca ZSSK Dominik Drevický.
„V závislosti od výšky spôsobenej škody možno takéto konania klasifikovať či už ako priestupok proti majetku, za ktorý hrozí páchateľovi pokuta v blokovom konaní do 500 eur, v rozkaznom konaní do 1 400 eur a v prípade opakovanej krádeže do 2 000 eur,“ priblížila hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru Bratislava Silvia Šimková.
Výtržníci ničia aj dôležitú kabeláž či elektroinštalácie, ktoré si vyžadujú oveľa rozsiahlejšie opravy. Polícia varuje, že ak škoda prevýši 700 eur, zákon je prísnejší.
„Môže sa jednať o trestný čin poškodzovania cudzej veci, prípadne trestný čin krádeže, za ktorý hrozí trest odňatia slobody až na dva roky,“ dodala Šimková. Železnice avizujú, že kontroly depa v Bratislave sprísnia.