Na hlavný obsah

Zo servisu sa pani Daniele telefón vrátil ešte viac pokazený: Odborník vidí problém v tom, že nebol vyrobený pre slovenský trh

Na Slovensku ho nemá kto opraviť.

Zo servisu sa pani Daniele telefón vrátil ešte viac pokazený: Odborník vidí problém v tom, že nebol vyrobený pre slovenský trh
Pani Daniele sa telefón zo servisu vrátil nefunkčný. Foto: STVR

Mobilný telefón má asi väčšina z nás. A asi väčšina z nás si ho kúpila na Slovensku. No len málo z nás by vedelo odpovedať na otázku, či bol vyrobený pre slovenský trh.

Je to veľmi dôležité preto, aby ste nedopadli ako pani Daniela. Hoci sa jej mobilný telefón pokazil ešte v záruke, na Slovensku ho nemá kto opraviť.

„Cena za telefón bola vo výške 800 eur. Myslím si, že to nie je najmenší peniaze. Tiež som očakávala, že aj servis k tomu pristúpi zodpovednejšie,“ povedala pani Daniela Minčíková.

Začalo to vytŕčajúcim tesnením

Pred vyše rokom si kúpila vyklápací telefón Samsung Z Flip 5 v slovenskom e-shope. Tvrdí, že už po necelom roku používania sa opotreboval. „Začalo vytŕčať plastové tesnenie, ktoré zavadzalo pri používaní telefónu,“ vysvetlila panie Daniela.

Keďže mobil bol v záruke, obrátila sa na výrobcu, spoločnosť Samsung, ktorý jej odporučil najbližší autorizovaný servis v Moste pri Bratislave. „Reagovali tak, že prijali moje zariadenie a že mi ponúkajú výmenu displeja na tomto telefóne,“ priblížila pani Daniela.

Dodala, že nechápala, prečo práve displej, keďže ten bol podľa jej slov bez vady. „Mám ešte fotky, ktoré sú fotené z tohto telefónu, takže plne fungoval deň pred tým, ako som ho poslal do servisu,“ povedala.

Podľa odpovede zo servisu mobil nebol určený pre slovenský trh a preto sa na telefón nevzťahovala záruka. A tak jej spomínanú výmenu displeja ponúkli za takmer 300 eur. Čo odmietla. Hoci podľa stránky servisu stojí výmena displeja rovnakých telefónov približne o stovku viac.

„Tak som im odpísala, že o túto výmenu displeja nemám záujem a že ich žiadam o to, aby mi zariadenie poslali naspäť bez akýchkoľvek iných zásahov,“ vysvetlila pani Daniela.

Zo servisu sa mobil vrátil nefunkčný

Paradoxne, po návrate zo servisu sa z telefónu stal nefunkčný. „Po vybraní telefónu z krabičky som ho zapla, ale on sa nezapol. Tiež som si všimla, že na telefóne bola preliačina,“ dodala.

Podľa nej to vyzerá, že sa niekto pokúšal displej násilne vytiahnuť, pričom došlo k jeho ohnutiu. „To spôsobilo, že sa telefón stal nefunkčným,“ skonštatovala.

Servis, do ktorého poslala pani Daniela svoj telefón, je podľa slov majiteľky jediným autorizovaným servisom na Slovensku. Pred kamerou sa odmietli vyjadriť, poslali aspoň písomné stanovisko.

„Prípad sme konzultovali so spoločnosťou Samsung. Spoločnosť vám pošle oficiálne a ucelené stanovisko ku všetkým otázkam,“ priblížila majiteľka ESC Elektro servisné centrum Nikola Astaloš.

„Čo som si pozerala recenzie, tak 95 percent je zlých. Taktiež som našla aj na facebooku celú skupinu, kde sa vyjadrujú ľudia a nespokojní zákazníci s týmto servisom,“ povedala pani Daniela.

Nepochodila ani u výrobcu

Rozhodla sa preto nevydarenú opravu v autorizovanom servise reklamovať priamo u výrobcu. Nepochodila. „Vraj servis nijako nepochybil a že všetko je v poriadku,“ dodala.

„Na zariadenie zákazníčky sa nevzťahuje tzv. dobrovoľný európsky záručný servis, keďže nebolo zakúpené v oficiálnej európskej distribučnej sieti Samsungu, ale v rámci distribúcie v Latinskej Amerike,“ vysvetlila hovorkyňa Samsung Electronics Czech and Slovak Veronika Schieblová.

„Autorizovaný servis sa bude tomu priečiť, aby to opravil zadarmo,“ uviedol odborník na technológie Ondrej Macko. Servis podľa Macka od výrobcu dostane rozpočet na opravu. „Keď to je distribúcia z inej krajiny, tak na ten telefón peniaze nedostanú,“ dodal.

„V tom prípade nemali na to zariadenie siahať a nerobiť s ním nič. Mali mi to rovno poslať, ale zdá sa, že robili s tým, čo chceli,“ povedala pani Daniela.

Mobil určený pre svetovú distribúciu

Telefón pani Daniely bol síce zakúpený v slovenskom e-shope, no podľa faktúry bol určený pre svetovú distribúciu. A práve v tom je zásadný rozdiel.

„Málokto počul slovo slovenská distribúcia, lebo to, čo som si kúpil na Slovensku by mala byť slovenská distribúcia. No nie je to tak. Treba sa na to pýtať,“ dodal Macko.

„Pri každom produkte je vlajka plus napísaný názov distribúcie. Pokiaľ je tam svet, čo je u daného zákazníka, má to napísané na stránke. Pri objednávke to má v e-maile, ktorý obdrží s objednávkou a takisto to má aj na faktúre napísané,“ vysvetlil konateľ firmy Danimani Daniel Terezka, ktorý je predajcom telefónu.

„Tento telefón bol takisto pokazený, ale keďže išlo o slovenskú distribúciu, ja som si dal na to pozor, tak to bolo veľmi príjemne opravené a v našom prípade bezplatne,“ povedal Macko.

„Radi by sme upozornili spotrebiteľov, aby si dávali pozor na výber predajcov, od ktorých elektroniku kupujú. Hoci produkt môže na prvý pohľad vyzerať rovnako, jeho komponenty, technické špecifikácie a softvér sa môžu v určitých detailoch líšiť a v mnohých prípadoch môže ísť aj o falzifikát,“ uviedla hovorkyňa Samsungu Veronika Schieblová.

Ak výrobok nebol určený na európsky trh, ale na iný trh, tak som sa tu podľa Mariána Jargaša zo Slovenskej obchodnej inšpekcie nemá čo predávať. „Spĺňa iné legislatívne pravidlá a podmienky na to, aby sa tu mohol predávať. Európsky trh je o niečo iný ako napríklad americký,“ dodal.

„Ide o úplne totožný, ako keby kúpil na Slovensku, Nemecku či Francúzsku. Tým, že je to svetová distribúcia, tak to vieme zohnať napríklad z Anglicka, kde je momentálne na telefón akcia. Hľadáme tú najlacnejšiu verziu, čo nájdeme. Objednáme a následne to predávame,“ vysvetlil predajca telefónu Daniel Terezka.

Ušetríte, no prídete o prémiové služby

Podľa odborníka síce pri kúpe elektroniky z takzvanej svetovej produkcie trochu ušetríme, no stratíme prémiové služby, ako aj garanciu, že produkt vydrží celú záruku, čo je u nás dva roky.

„Tie telefóny, ktoré sa predávajú vo Vietname, majú úplne inú kvalitu ako to, čo sa predáva na slovenskom trhu,“ vysvetlil Macko.

„Tým, že je otvorený trh a dá sa kúpiť z internetu, v podstate si spotrebiteľ môže kúpiť aj taký, ktorý tu nie certifikovaný. Treba si pozerať aj vlastnosti telefónu, lebo nie všetky štandardy sa používajú rovnako v Európe, v Číne, v Amerike a podobne,“ priblížil nezávislý advokát Branislav Welter.

Spoločnosť priznala chybu servisu

Keď sme sa začali o prípad zaujímať, spoločnosť Samsung ponúkla zákazníčke výmenu telefónu za novšiu verziu alebo opravu zdarma. A priznala chybu servisu.

„Sťažnosť zákazníčky sme prešetrili a ospravedlňujeme sa, že skúsenosti so službami zákazníkom neboli v súlade s našimi štandardmi. Zákazníčku sme kontaktovali, aby sme situáciu vyriešili,“ uviedla hovorkyňa Samsungu Schieblová.

Problémom by sa vyhla, ak by výrobok reklamovala hneď na začiatku u predajcu, čiže v e-shope. Ten podľa slov konateľa vyreklamuje aj svoje výrobky určené pre svetovú distribúciu. „Momentálne neevidujeme žiadny e-mail ani reklamáciu od daného zákazníka,“ povedal Daniel Terezka.

„Správny postup by bolo kontaktovať predajcu a u neho uplatniť reklamáciu v reklamačnom konaní,“ povedal advokát Welter.

Pokiaľ výrobok stratí vlastnosti, ktoré mal mať, je to na predávajúcom, aby ho buď opravil alebo v najhoršom prípade vrátil peniaze a výrobok zobral naspäť. „Keby som to vedela skôr, tak to tam radšej ani nepošlem,“ uzavrela pani Daniela.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko