Európska únia v utorok (27. 5.) schválila zmeny emisných noriem CO2 pre nové osobné automobily a dodávky, ktoré automobilkám poskytnú viac času na dosiahnutie emisných cieľov. Pre ČTK to potvrdili diplomatické zdroje.
Po novom by automobilky mali vykazovať plnenie cieľov za trojročné obdobie, nie za každý rok. Výrobcovia automobilov sa tak podľa Európskej komisie vyhnú plateniu pokút za nesplnenie emisných cieľov už tento rok.
Návrh Európskej komisie odsúhlasili ministri pre európske záležitosti EÚ na svojom rokovaní v Bruseli. Išlo o záverečné hlasovanie, predpis teraz bude zverejnený v Úradnom vestníku EÚ a začne platiť.
Už na začiatku mája schválili zmeny emisných noriem aj europoslanci. Cieľom navrhovanej zmeny je podporiť európsky automobilový priemysel, ktorý prechádza rýchlymi technologickými zmenami a čelí rastúcej konkurencii. Automobilový priemysel zamestnáva zhruba 13 miliónov ľudí a vytvára 14 percent hrubého domáceho produktu (HDP) v Európskej únii.
Návrh je súčasťou akčného plánu Komisie pre európsky automobilový priemysel, ktorý únijná exekutíva predstavila 5. marca. Nadväzuje na strategický dialóg o budúcnosti automobilového priemyslu, ktorý začala predsedníčka EK Ursula von der Leyenová na konci januára a ktorého súčasťou bola otvorená verejná konzultácia a diskusia s priemyslom a ďalšími zainteresovanými stranami s cieľom riešiť najnaliehavejšie výzvy, ktorým toto odvetvie čelí.
„Európska komisia navrhla cielenú zmenu nariadenia, ktorým sa stanovujú výkonnostné emisné normy CO2 pre nové autá a dodávky,“ uviedla únijná exekutíva na začiatku apríla. Nová flexibilita znamená spriemerovanie emisných cieľov za trojročné obdobie rokov 2025, 2026 a 2027.
„Tento prístup umožňuje výrobcom vyrovnať akékoľvek nadmerné ročné emisie prekonaním cieľa v zostávajúcich rokoch. Táto dodatočná flexibilita pomôže chrániť kapacitu priemyslu investovať do čistého prechodu pri zachovaní cieľa pre rok 2025 a udržanie priemyslu na ceste k ďalšiemu kolu znižovania emisií, „dodala vtedy komisia.
Zmiernenie pokút
Zmiernenie pokút výrobcom automobilov umožní, aby spriemerovali limity za tri roky po sebe. To znamená, že keď firma prekročí predpísané emisné limity v roku 2025, môže ich znížiť v dvoch ďalších rokoch a pokuta jej bude hroziť len vtedy, ak limit prekročí priemer za celé tri roky.
Podľa cieľov musí každé nové auto idúce po cestách EÚ znížiť v priemere uhlíkovú stopu zo 116 gramov oxidu uhličitého na 93,6 gramu na kilometer. Ak to výrobcovia áut nezvládnu, zaplatia 95 eur za každý gram oxidu uhličitého nad limitom pri každom predanom vozidle.