Daniam sa nevyhnú ani tvorcovia obsahu na sociálnych sieťach, takzvaní influenceri. Upozornila na to Slovenská komora daňových poradcov. Daňové priznanie musia podať, ak ich ročné príjmy za rok 2025 presiahnu sumu 2876 eur 90 centov.
Aj barterovú spoluprácu, teda takzvaný výmenný obchod, treba zdaniť. Takýto spôsob využívajú najmä influenceri na sociálnych sieťach.
„Spolupráce so značkami, darované produkty aj barter totiž podliehajú daniam, a to aj vtedy, ak influenceri nedostanú za túto aktivitu priamo peniaze,“ upozornila špecialistka pre PR a internú komunikáciu zo Slovenskej komory daňových poradcov Martina Rybanská.
Daňovým povinnostiam influencerov sa v reportáži v Správach venovala redaktorka Soňa Hlavatá:
„Ak nejakú svoju činnosť vykonávajú opakovane sústavne a za účelom dosahovania zisku, tak príjem, ktorý za to dostávajú, je považovaný za príjem z podnikania a tento príjem sú povinný zdaňovať,“ vysvetlil daňový poradca Radovan Ihnát.
Krížová kontrola
Finančná správa takzvanou krížovou kontrolou zistí, či daňovník splnil svoje povinnosti voči štátu. „Keď vidí u klienta, ktorý by nejaké plnenie poskytol, a v nákladoch ten klient má nejaké náklady na reklamu, tak potom môže zistiť, kto bol príjemcom tohto plnenia,“ upozornil Ihnát.
Je veľmi tenká hranica medzi tým, čo z influencerskej činnosti patrí pod podnikanie a čo pod autorský zákon. Daň musia odviesť v oboch prípadoch.
„Pokiaľ influencer pripravuje vlastné príspevky, a tie sú výsledkom jeho duševnej tvorivej činnosti, čiže je to dielo, tak aj šírenie tohto diela, čiže napríklad postovanie tých príspevkov na akýchkoľvek jeho kanáloch bude spadať pod autorský zákon, čiže to nie je podnikanie,“ uviedla advokátka Kristína Drábiková.
„Akonáhle by už ale šíril cudzie dielo, čiže povedzme, že cudzie príspevky, fotografie alebo videá, čokoľvek, čo niekto iný pripravil a on to len zdieľa, tak už by to bolo podnikanie,“ doplnila advokátka.
Influencerstvo je u nás pomerne nové a stále sa vyvíja. Nielen z pohľadu obsahu a dosahu, ale aj z pohľadu zákonov. „Neexistuje zatiaľ žiaden judikát, ktorý by určoval hranicu, ktorá presne je medzi tým autorským zákonom a živnostenským zákonom,“ zhrnula Drábiková.
Oslovili sme viacerých slovenských i českých influencerov. Na otázku, ako zdaňujú svoju činnosť, sa nám nevyjadrili.