Podvody na internete sú čoraz sofistikovanejšie. Nejde len o neznáme linky, na ktoré netreba nikdy klikať či o falošné stránky e-shopov alebo platobných brán, ktoré sa tvária ako originál. Lebo keď raz pošleme podvodníkovi peniaze, pokrčí plecami nielen banka, ale aj polícia.
Pán Ľubomír Chládek je dôchodca a čistá umelecká duša. Roky na hudobné nástroje nielen hrá, ale hru na gitare aj vyučuje. Aj do problémov sa dostal preto, že chcel predať vokalizér.
„Začiatkom decembra minulého roku som chcel predať cez spoločnosť Bazoš hudobný efekt vo výške 120 eur,“ uviedol pán Ľubomír.
Bol milo prekvapený, že ešte v ten istý deň sa mu ozval záujemca, či sa dá predaj zrealizovať cez prepravnú spoločnosť, na ktorú mu pošle link. Nič netušiaci pán Ľubomír súhlasil.
„Sadol som si za počítač, klikol som na ten link a tam sa objavila stránka prepravnej spoločnosti. Vyzerala úplne ako originál,“ priblížil pán Ľubomír.
Pán Ľubomír si našiel logo svojej banky a vyplnil všetky prihlasovacie údaje do podvodného internetbankingu.
„Vyzeralo to ako originál prihlasovacia stránka do tej banky, tak som tie prihlasovacie údaje vyplnil. Potom to zahaprovalo, tak som počítač vypol a išiel som spať,“ dodal.
Keďže ráno sa pán Ľubomír nevedel do internetbankingu prihlásiť, volal do banky. Tam sa dozvedel, že má vykradnutý účet. Neváhal a okamžite išiel do pobočky banky osobne.
„Pani pri priehradke mi to preverila. Potvrdila, že je tam viac výberov a vybrali takmer všetko. Bolo to vo výške viac ako deväťtisíc eur. Povedala mi, že je to v depozite, že hádam sa to bude dať zachrániť,“ uviedol pán Ľubomír.
Nádej vystriedala tvrdá realita
Nádej však vystriedala tvrdá realita. A hoci peniaze ešte neboli na účte podvodníka, zachrániť sa už nedali. Pán Ľubomír priamo na mieste požiadal o reklamáciu, banka jej však nevyhovela a na naše otázky sa rozhodla reagovať iba písomne.
„Banka mi poslala e-mail, že tú reklamáciu nemôžu akceptovať. Nechápem to, keď tie peniaze boli v depozite a aj na výpise vidieť dátum, že sa to uhradilo až o nejaký deň-dva neskôr,“ povedal pán Ľubomír.
„V prípade, že transakcia je riadne autorizovaná v súlade s európskymi právnymi predpismi a potvrdená prostredníctvom ‚push notifikácie‘ cez mobilnú aplikáciu, banka nemá možnosť pri takejto transakcii úspešne sa domáhať reklamácie. Čo sa týka rezervácie kartovej transakcie, túto nie je možné zrušiť, keď je transakcia úspešne zrealizovaná,“ uviedla hovorkyňa UniCredit Bank Zuzana Ďuďáková.
„Zákon stanovuje čas, keď sa už platbu nedá odvolať. Práve táto neodvolateľnosť platieb je základným pilierom platobných služieb. Váš divák, žiaľ, poskytol všetky svoje prihlasovacie údaje do internetbankingu tretej strane, ktorá bola v tomto prípade podvodník. V takomto prípade banka, žiaľ, nenesie za správanie svojho klienta zodpovednosť,“ vysvetlil hovorca Národnej banky Slovenska (NBS) Peter Majer.
Banka spôsob zastavenia platby nenašla
Iný názor má však IT špecialista, ktorý je presvedčený, že ak peniaze z účtu fyzicky neodišli, platba sa stále dá zastaviť.
„Z môjho pohľadu pokiaľ neodišli tie peniaze, tak by sa to dalo ešte zachrániť. Nedajú sa zachrániť, keď už tam fyzicky nie sú. Keď je to stále naplánované a ten majiteľ toho účtu povie, že nie, tak osobne si myslím, že na to musí existovať spôsob, ako to zastaviť,“ povedal IT špecialista Ondrej Macko.
Banka spôsob nenašla. Aj napriek tomu, že 14 za sebou nasledujúcich prevodov na účet do Litvy mohlo pôsobiť podozrivo, monitoring transakcií zatiaľ legislatíva neupravuje. V budúcnosti by sa to však mohlo zmeniť.
„Upravené to špeciálne v zákone nie je, ale to nebráni žiadnej z bánk v tom, aby sa zamyslela nad tým, či vie sama svojím vnútorným systémom predchádzať takýmto rizikám,“ dodal nezávislý advokát Marián Prievozník.
„Na pôde Európskej únie sa pripravuje nová regulácia tzv. balík PSD3, ktorý má zabezpečiť práve to, aby sa takéto podvodné platby obmedzili a zároveň sa zabezpečila ich prevencia. Mohlo by to fungovať približne v rokoch 2026 alebo 2027,“ priblížil Peter Majer.
Polícia zamietla trestné oznámenie
Banka odkázala pána Ľubomíra na políciu. Podal teda trestné oznámenie. Odpoveď ho šokovala. „Prišlo mi zamietavé stanovisko, že to nie je dôvod k trestnému stíhaniu,“ povedal pán Ľubomír.
„V danom prípade nedošlo k naplneniu skutkovej podstaty prečinu podvodu. Poškodený nedbal, ani v minimálnej miere, o zodpovedajúcu ochranu svojich práv a dobrovoľne zadal svoje prihlasovacie údaje k jeho účtu v banke,“ uviedla hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Prešove Jana Ligdayová.
„Bol som z toho šokovaný. Keď toto nebudeme stíhať, tak si tu budú takýto podvodníci podvádzať ďalej, okrádať ľudí a beztrestne. Nikto im neklepne po prstoch,“ povedal pán Ľubomír.
Sťažnosť proti postupu polície
Proti postupu polície podal sťažnosť a my sme sa obrátili priamo na Prezídium Policajného zboru (PZ) SR.
„Ak občan vydal túto sumu dobrovoľne, to znamená, že s týmto potenciálnym páchateľom spolupracoval, urobil dobrovoľne tento presun peňazí, tak návratnosť tejto sumy z pohľadu polície je nízka,“ vysvetlila Zuzana Hrabovská z odboru komunikácie a prevencie Prezídia PZ SR.
„Vzhľadom na svoj vek a životné skúsenosti mal evokovať zjavné riziko poskytnutia svojich prihlasovacích údajov. Nijakým spôsobom si neoveril pravdivosť stránky, pričom dobrovoľne zadal svoje prihlasovacie údaje,“ uviedla hovorkyňa Krajského riaditeľstva PZ SR Jana Ligdayová.
„To, či niekto je alebo nie je do určitej miery opatrný, predsa nič nehovorí o tom, či bola naplnená skutková podstata trestného činu podvodu. Podvodníkovi, ktorý toto robí a bude to robiť, orgány činné v trestnom konaní hovoria, že pokiaľ sa vám podarí niekoho oklamať, tak je to jeho vina,“ skonštatoval advokát Prievozník.
Polícia sa páchateľa nepokúsila vypátrať
Pána Ľubomíra trápi, prečo sa polícia ani len nepokúsila páchateľa vypátrať a zastaviť. „Bolo tam uvedené, že zlodej je neznámy. Ale na výpise, ktorý som dostal z UniCredit bank, je meno aj číslo účtu. Nie je to naše, ale litovské číslo účtu,“ povedal pán Ľubomír.
„Je to jasné číslo účtu s jasným menom používateľa. Malo dôjsť k tomu, aby sa prešetril prípad aj zo strany polície. Myslím, že si zjednodušili situáciu a výsledkom je, že to povzbudzuje tých, ktorí sú na druhej strane zákona. Majú v podstate také niečo ako eldorádo,“ uviedol Ondrej Macko.
Súhlasí s ním aj advokát Prievozník. „Pokiaľ sa takýchto káuz budú orgány činné v trestnom konaní zbavovať s tým, že si za to oklamaní ľudia môžu sami, tak takáto kriminalita nám bude narastať,“ vysvetlil.
A nepomôžu nám ani preventívne kampane, ktoré realizujú ministerstvo vnútra, polícia či NBS. Pán Ľubomír je zmierený s tým, že svoje poctivo zarobené peniaze už neuvidí.
Hoci proti postupu polície podal sťažnosť, v čase uzávierky relácie sme sa dozvedeli, že prokurátor ju ako nedôvodnú zamietol.
„Som šokovaný z takého prístupu polície aj banky. Nečakal som ani nečakám, že mi niekto na tácke položí deväťtisíc. Áno, uznávam, je to moja chyba, že som naletel, ale treba niečo robiť, aby sa to nedialo,“ povedal pán Ľubomír.