Minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer-SD) za rok a pol, čo je vo funkcii, splnil 40 percent cieľov z programového vyhlásenia vlády. Na pracovnom stretnutí na rezorte dopravy to zhodnotil premiér Robert Fico (Smer-SD). Posunula sa stavba ciest a čerpanie eurofondov. Opozícia kritizuje najmä stav mostov či železníc ako výsledok dlhodobého zanedbávania.
Na ministerstve dopravy naštartovali projekt nájomného bývania. Prvé stovky bytov stoja. Úpravou stavebného zákona zrýchlili procesy v stavebníctve. Do konca roka plánujú odovzdať viaceré obchvaty.
„Minister dopravy vidí ako realistické, že by sme v roku 2025 dokončili obchvat Ružomberka. Ak budeme mať trošku šťastia, tak na prelome rokov 2025 – 2026 by mali byť odovzdané veci, ktoré sa týkajú Višňového. V tomto období by mali byť dokončené aj obchvaty Šale a Sabinova,“ uviedol Fico.
Premiér dodáva, že Jozef Ráž dostal za úlohu rozostavať Slovensko, a to sa mu aj podarilo. „Preto dávam toto ministerstvo ako príklad toho, že sa tu veľa pracuje,“ vyhlásil.
Premiérovu návštevu na ministerstve dopravy v reportáži v Správach spracoval Silvester Roštár:
Problematické mosty
Opozícia hovorí, že nie je čo chváliť. Na Slovensku sú napríklad problémom mosty. Mnohé sú dlhodobo v kritickom stave a rozpadajú sa. „Máme doslova a dopísmena 600 mostov v havarijnom stave, 800 z nich v nevyhovujúcom stave,“ uviedol člen predsedníctva hnutia Progresívne Slovensko (PS) Martin Pekár.
„Zanedbaný stav mostov nie je až tak tragický na štátnej strane, ako je tragický na strane samospráv,“ povedal Ráž. „My im ideme urobiť PPP projekt, ktorý verím, že budú vedieť replikovať tak, aby nešiel do štátneho dlhu,“ dodal.
Pri PPP projektoch obnovu mostov zaplatí súkromný investor a štát mu bude opravy splácať. „Máme veľké obavy, že to skončí v utajenom režime v PPP projekte s čínskym dodávateľom, ktorý má skúsenosti zo Srbska, kde vznikli veľké problémy,“ upozornil Pekár.
„PPP projekt je v tomto okamihu jediná finančná možnosť, ako sa pustiť do opravy mostov. Pretože my nemáme zdroje. Ak nemáme eurofondy, plán obnovy minutý, štátny rozpočet je taký, aký je. Riešime dnes konsolidáciu, PPP projekty sú jediná cesta,“ skonštatoval premiér Fico.
Expert upozorňuje na železnice
Podľa dopravného experta je potrebné zamerať sa okrem mostov aj na železnice. „Vec, kde by sme potrebovali zabrať, je železničná doprava, zlepšenie tratí. Máme tiež dlhodobo podfinancované opravy a údržby na železničnej trati,“ zhodnotil dopravný expert Ľubomír Palčák.
„V niektorých úsekoch naše vlaky brzdia na päť kilometrov, lebo máme v takom katastrofickom stave trať,“ povedal Pekár.
„Ak sa pozriete, čo sa deje v severnej časti železničného prepojenia medzi Košicami a Bratislavou, alebo Bratislavou a Košicami, musíte potvrdiť obrovské investície do týchto častí železničnej siete,“ poukázal premiér Fico.
Ministerstvo dopravy chce v najbližších mesiacoch odovzdať šesť úsekov diaľnic, rozostavať obchvat Prievidze či majetkovo vysporiadať prístav v Bratislave a vybudovať nový.