Na hlavný obsah

Dôchodca si chcel privyrobiť, no stal sa dlžníkom štátu. Problém nastal, keď sa presťahoval

Hoci to poisťovni nahlásil, informáciu priradili nesprávne.

Dôchodca si chcel privyrobiť, no stal sa dlžníkom štátu. Problém nastal, keď sa presťahoval
Pán Oto Kučera. Foto: STVR

Nechcel nič iné, iba si k dôchodku trochu prilepšiť k dôchodku. Napokon si prilepšil štát. Sociálna poisťovňa mu vyrubila nedoplatok a veľké penále. Pán Oto Kučera sa totiž presťahoval. A hoci túto informáciu poisťovni nahlásil, informáciu priradili nesprávne.

Pán Kučera je už jedenásť rokov na dôchodku. Popri tom si časom založil živnosť a jazdí taxíkom. Tvrdí, že si chcel privyrobiť, ale situácia sa mu skomplikovala keď sa pred troma rokmi presťahoval a poštou o tom informoval aj Sociálnu poisťovňu.

„Komunikácia s poisťovňou prestala. Ja som si myslel, že asi tým, že menej zarábam, že asi nemusím platiť,“ vysvetlil pán Oto Kučera. Lenže musel.

Za daný rok pán Kučera prekročil minimálny príjem, ktorý by ho oslobodil od platenia odvodov do Sociálnej poisťovne o zhruba 800 eur. Čo podľa vlastných slov nevedel.

„Každý by si mal zistiť príjem pre ten rok, ktorý je akceptovaný, do ktorej výšky ešte nie je povinne poistený. Podľa toho vie, že akonáhle prekročil čo i len o jedno euro túto hranicu hrubých príjmov, že mu vznikne to poistenie,“ priblížila účtovníčka Mária Sameková.

„Za rok 2021 uviedol výšku príjmu v sume 7 917 eur, no a v tom roku bola povinnosť nad príjem 6 798 eur. Čiže v takomto prípade vznikla povinnosť platiť si odvody do Sociálnej poisťovne, o čom sme aj pána Kučeru informovali,“ povedal hovorca Sociálne poisťovne Martin Kontúr.

Upomienky posielali na zlú adresu

„Oni to posielajú na nesprávnu adresu. To som ja nemohol vedieť. Ja som sa odtiaľ odsťahoval a tým pádom ani ma nenapadlo, že mi tam chodí nejaká pošta. Oznámil som to sociálnej aj zdravotnej poisťovni, na daňový úrad, všade,“ vysvetlil pán Kučera.

Sociálna poisťovňa by podľa zákona mala akceptovať aj neformálne žiadosti o zmene korešpondenčnej adresy, čiže aj rukou písaný list zaslaný poštou, ideálne však adresovaný na príslušnú okresnú pobočku.

V tomto prípade pán Kučera poslal list doporučene na centrálu. Zásielka sa mu nevrátila, tak to považoval za vybavené. Doručenie je vždy dobré si aj preveriť.

„Zákon o sociálnom poistení umožňuje rôzne formy oznámenia, čiže dá sa to klasicky písomne poštou. Pri akejkoľvek forme podania môže účastník požiadať, aby mu Sociálna poisťovňa odpovedala a potvrdila, že podanie dostala. Zákon to výslovne prikazuje Sociálnej poisťovni,“ uviedol nezávislý advokát Branislav Welter.

„Absolútne nereagovali na to, že sme zmenili adresu, že som im to oznámil. Sme sa odvolali, poslali sme im aj kópiu toho listu aj s poštovou poukážkou. Napísali, že je nejaká pracovníčka to zabudla postúpiť na pobočku. Ale za to ja nemôžem,“ povedal pán Kučera.

Problém vznikol pre jeho živnosť

Celý problém vznikol tým, že pán Kučera síce poslal list Sociálnej poisťovni o zmene korešpondenčnej adresy, no nepripísal tam svoje IČO, iba rodné číslo a tak mu zmenu zaevidovali len ako dôchodcovi, nie podnikateľovi.

„V prípade pána Kučeru došlo k nešťastnej náhode. keďže je dôchodca a zároveň podniká, v Sociálnej poisťovni ho evidujeme prostredníctvom dvoch účtov. Keď si nahlasoval zmenu tejto korešpondenčnej adresy, nahlasoval si ju podľa rodného čísla, čiže ako fyzická osoba,“ povedal Kontúr.

„Sociálna poisťovňa ho mala vyzvať na doplnenie, prípadne oznámiť mu, že tá žiadosť nie je úplná alebo nerozumieme obsahu,“ dodal advokát Welter.

„V Sociálnej poisťovni automaticky nepredpokladáme, že keď nás klient požiada, že chce zmeniť korešpondenčnú adresu ako fyzická osoba, že sa to má automaticky vzťahovať aj na samostatne zárobkovo činnú osobu,“ uviedol Kontúr.

Dôchodcovi zablokovali účet

Keďže register fyzických a právnických osôb nie je prepojený a platí fikcia doručenia pri neprebraní zásielok, dôchodcovi živnostníkovi tak narástol dlh na nedoplatkoch z odvodov za dva roky na takmer 3 000 eur. O čom sa dozvedel až keď mu banka zablokovala účet.

„Sociálnej poisťovne by mala so živnostníkom dôchodcom postupovať viac proklientsky a proaktívne. Podobne ako postupuje správca dane a daňový úrad. Pokiaľ vzniknú určité nezrovnalosti na dani, tak komunikuje s daňovníkom formou telefonickou alebo prípadne mailom,“ priblížil odborník na dôchodky Igor Horváth.

Sociálna poisťovňa podľa Martina Kontúra pánovi Kučerovi opakovane posielali doporučené zásielky s oznámením o dlhu. Nemala na neho telefónny kontakt.

„Keď som videl, že čo tam všetko platím za to, no tak som bol z toho zhrozený, že toľké peniaze až do roku 2026 mam splácať. Veď úroky sú už skoro 400 eur. Ja by som chcel, aby mi odpustili penále, ktoré mám,“ povedal pán Kučera.

Sociálna poisťovňa však už 20 rokov zo zákona penále odpustiť nemôže. „Bohužiaľ, v tomto prípade a vôbec plošne nie je možné odpustiť penále z omeškania v Sociálnej poisťovni,“ povedal Kontúr. Ostáva mu teda ešte rok splácania navýšených odvodov.

Ako sa podobným problémom vyhnúť?

Aby sme sa ako samoplatci vyhli podobnej situácii najlepšie je aktívne overovanie či nie sme dlžníkmi v Sociálnej poisťovni priamo v pobočke alebo na internete.

Veľká pomoc je aj komunikovať s úradmi elektronicky a prípadne zriadiť si elektronický účet poistenca.

„Odporúčam každému si zriadiť elektronický prístup, kde si poistenec sám vie vo svojom osobnom účte zistiť predpis výšky poistenia aj dátum úhrady,“ skonštatovala účtovníčka Sameková.

„Pokiaľ je živnostník aktívny, má zo zákona zriadenú elektronickú schránku, do ktorej sa dá doručovať a Sociálna poisťovňa má právo a v zásade aj povinnosť doručovať prioritne do elektronickej schránky,“ uviedol advokát Welter.

„Som si chcel niečo privyrobiť na lepší dôchodok, no teraz mám také finančné problémy, že nemôžem vycestovať ani do Ameriky za vnučkami. Nemôžem ani chodiť na dovolenku, ani na liečenie, nič,“ skonštatoval pán Kučera.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika