Technická kontrola áut starších ako desať rokov by mala byť každý rok. Doteraz to bolo každé dva roky. Návrh prišiel z Európskej komisie v rámci balíka opatrení o bezpečnosti na cestách. Cieľom je zníženie nehodovosti. Slovensko patrí medzi krajiny s najvyšším priemerným vekom vozidiel.
Na Slovensku je priemerný vek áut 15 rokov. Majitelia starších áut platia za technickú kontrolu každé dva roky okolo 80 eur. Pri desať a viac ročných autách by sa náklady vodičom po novom zdvojnásobili.
„Stanice technickej kontroly sú pripravené túto záťaž zvládnuť, nakoľko nie sú aktuálne vyťažené. Ľudia využívajú buď predkontrolu na stanici technickej kontroly, alebo si ešte predtým dajú auto skontrolovať v autoservise,“ vysvetlila predsedníčka Spoločenstva majiteľov a technikov STK, PEK, PKO Monika Horváthová.
„Prevažná časť vozidiel teda chodí na stanicu technickej kontroly už v dobrom stave,“ pokračovala Horváthová.
STK starších áut sa v Správach venovala redaktorka Dominika Welterová:
Zlepšenie bezpečnosti na cestách
Cieľom návrhu je čistejšie životné prostredie, lepšia správa údajov o vozidlách ale aj zlepšenie bezpečnosti na cestách. Európska komisia odhaduje, že do roku 2050 bude možné zabrániť až 65-tisícom vážnych zranení. Podľa Zväzu automobilového priemyslu však nie je problém technický stav vozidiel, ale ľudský faktor.
„Technický stav spôsobuje dopravné nehody naozaj v minimálnom množstve. Ak si uvedomíme, že na Slovensku v štatistikách som ich našiel do roka menej ako päť, tak to považujem za absolútne neprimerané,“ podotkol viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Pavol Prepiak.
Podľa dopravného experta Alexandra Štefucu na odhalenie závažnej technickej chyby auta stačí aj kontrola po dvoch rokoch. Priestor na znižovanie nehodovosti vidí inde.
„Je potrebné vylepšiť schopnosti vodičov, aby lepšie zvládali svoje vozidlá. V druhom rade vylepšiť infraštruktúru tak, aby sa ľudia ľahšie a lepšie orientovali v premávke, aby bolo menej miest, ktoré sa zle identifikujú a sú potenciálnymi miestami nehody,“ myslí si Štefuca.
Európska komisia chce zaviesť aj digitálne osvedčenia o evidencií vozidiel a pravidelné technické kontroly elektromobilov.