Na hlavný obsah

Tender šitý na mieru? Trenčiansky kraj stále nemá nového dopravcu. Súťaž dvakrát zrušili, staré zmluvy predĺžili

V regióne jazdia pôvodné firmy už 16 rokov.

Tender šitý na mieru? Trenčiansky kraj stále nemá nového dopravcu. Súťaž dvakrát zrušili, staré zmluvy predĺžili
Trenčianska samospráva súťaž rozdelila na dve časti. Foto: STVR

Trenčiansky samosprávny kraj je posledným, ktorý nemá vysúťaženého dopravcu pre prímestskú dopravu. V regióne jazdia pôvodné firmy už 16 rokov, aj keď boli zmluvy podpísané na desať rokov. Samospráva predbežnú hodnotu zákazky stanovila na vyše pol miliardy eur, no verejnú súťaž už dvakrát zrušila. Dôvodí tým, že prichádzajú vysoké ponuky. Rukojemníkmi sa však môžu stať cestujúci.

Od roku 2009 do roku 2019 zabezpečovala dopravu v Trenčianskom samosprávnom kraji SAD Trenčín a SAD Prievidza. “Prišla možnosť, že tieto zmluvy bolo možné predlžiť nariadením EÚ. To znamená, že všetky zmluvy prešli do roku 2023,“ uviedla poverená riadením odboru dopravy Dagmar Dedeková.

Predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja (TNSK) Jaroslav Baška ozrejmil, že staré zmluvy už neplatia, platili iba do 31. októbra 2023. Samospráva preto vo februári 2023 vyhlásila prvú verejnú súťaž na poskytovanie prímestskej autobusovej dopravy. Víťaza sa však nedočkala.

“Predseda úradu preskúmal celý proces a nariadil obstarávateľovi odstrániť protipravný stav v tom kontexte, aby bola garantovaná primeraná lehota na prípravu na poskytovanie služby. Išlo o dobu na výrobu potrebného počtu autobusov,“ informoval vedúci oddelenia komunikácie a protokolu na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO) Michal Dzurjanin.

ÚVO skonštatoval, že niektoré časti sú nezákonné. “Konkrétne mal na mysli napríklad to, že zákazka ako keby bola šitá na mieru doterajšiemu dodávateľovi, pretože tam bola extrémne krátka doba na poskytovanie novej služby,“ vysvetlila analytička z Nadácie Zastavme korupciu Xénia Makarova.

“Zo súťaží, ktoré realizovali aj ostatné samosprávne kraje vieme, že súťaže sú pomerne komplikované a časovo veľmi dlho trvajú,“ zhodnotil odborník na verejné obstarávanie Ivan Pudiš.

Súťaž rozdelená na dve časti

Samospráva súťaž rozdelila na dve časti. Išlo o zabezpečenie dopravy pre Považie a Hornú Nitru. Do každej časti sa prihlásili dvaja súťažiaci.

“Táto súťaž bola zrušená v roku 2024, a to z dôvodu, že prišli len dve ponuky a zároveň navrhované ceny v týchto ponukách presahovali predpokladanú hodnotu zákazky,“ povedal vedúci právneho oddelenia, správy majetku a verejného obstarávania Úradu TNSK Tomáš Baláž.

TNSK v máji toho istého roku vyhlásil druhú súťaž. “Župa ešte pred jej vyhlásením na jar 2024 absolvovala prípravné trhové konzultácie uchádzačmi, ktorí predložili ponuky v rámci prvého kola súťaže. Župa prikročila k úprave súťažných podmienok tak, aby uchádzači mohli presnejšie naceniť ponuky. V druhom kole sa rátalo s valorizáciou a s infláciou,“ informoval Baláž.

“V roku 2022 bola inflácia 13,5 percenta, v roku 2023 12,5 percenta, v roku 2024 2,8 percenta a v roku 2025 je predpokladaná inflácia na úrovni štyroch percent. Toto keď si všetko spočítate, dôjdete k tomu, že je to cez 30 percent. Neprepravíte ani jednu osobu a finančný balík sa vám zúži o 30 percent. Takže snahou ušetriť v podstate zadávateľ pravdepodobne vysoko prerobil,“ konštatoval riaditeľ Umbrella City Lines SK, s.r.o. Ľudovít Hucík.

Baláž priznal, že ponuky boli v takých výškach, že župa nemohla akceptovať takto predĺžené ponukové ceny. “Nedokážem posúdiť, či je to účelovo, alebo či je to určitou dávkou neodbornosti, že započítavajú infláciu o rok opozdene. Ale vidíte, že na takýchto maličkostiach sa dokážu prerobiť obrovské peniaze,“ vyjadril sa Hucík.

Opätovne iba dve ponuky

V septembri 2024 došlo k uplynutiu lehoty na predkladanie ponúk a župa opätovne obdržala len dve ponuky pre každú časť súťaže, informoval Baláž.

“Najnižšie ponuky, ktoré prišli v prvom kole boli nadhodnotené alebo nad predpokladanou hodnotou zákazky viac ako 36 percent. V druhom kole boli súčty najnižších ponúk za Považie a Hornú Nitru viac ako 18 percent nad predpokladanou hodnotou zákazky,“ vyhlásil predseda TNSK Jaroslav Baška.

“Chcel možno dosiahnuť lepšiu hospodársku súťaž a očakával väčšie zapojenie z trhu. Treba si však uvedomiť, že poskytovanie služieb autobusovej dopravy nie je úplne obvyklý predmet zákazky. V súťažiach, ktoré realizovali iné samosprávne kraje, tak vieme, že ponúk nie sú rádovo desiatky, že to sú väčšinou jedna, dve až tri ponuky,“ zhodnotil odborník na verejné obstarávanie Ivan Pudiš.

Predseda TNSK stále tvrdá na tom a chce, aby sa do súťaže prihlásilo oveľa viac firiem. “Konal v zákonných limitoch, ale opäť je tu otázka, že keď videl, že v prvej súťaži mu prišli dve ponuky, v druhej súťaži mu prišli dve ponuky, tak aké sú očakávania verejného obstarávateľa, že v ďalšej príde ponúk viacej,“ pýtal sa Pudiš.

“Nerozumiem tomu, prečo to trvalo viac ako pol roka, kým došlo k zrušeniu. Vedeli, že nie sú viac ako dvaja záujemcovia a vedeli, že ponúkaná cena zákazky je vyššia ako predpokladaná suma zákazky. Nechala sa pôsobiť inflácia, znehodnocovala peniaze. Čím to budeme dlhšie naťahovať, tým to bude drahšie,“ konštatoval Hucík.

Slotova pravá ruka

Do obidvoch kôl súťaže sa prihlásili rovnakí uchádzači. Medzinárodná spoločnosť Umbrella a dvaja súčasní dopravcovia, teda SAD Trenčín a SAD Prievidza. “Neviem, či je to nahrávka pre súčasného dopravcu. Ten tam jazdí od roku 2009, skoro 16 rokov. Presne vie, kde, čo, ako sa dá ušetriť a aké sú náklady. Ale ani on nedal cenu približne podobnú predpokladanej cene zákazky,“ zamýšľal sa Hucík.

SAD Trenčín ako štátny podnik zanikol v roku 2002. Pretransformoval sa na akciovú spoločnosť, v ktorej od roku 2007 figuruje žilinský podnikateľ sýrskeho pôvodu George Trabelssie. Podľa medializovaných informácií zbohatol na výhodných dohodách so žilinskou radnicou, keď ju viedol exšéf SNS Ján Slota. Dodnes nesie prezývku Slotova pravá ruka.

“Keďže sme sa zúčastnili oboch súťaží a plánujeme sa zúčastniť aj tretej, nie je možné z našej strany súťaž nijak hodnotiť,“ zaznelo v stanovisku hovorkyne SAD Trenčín Ivana Strelcová.

Dopravu v oblasti Horná Nitra aktuálne zabezpečuje SAD Prievidza. V minulosti išlo o štátny podnik, dnes patrí do francúzskej nadnárodnej spoločnosti Transdev. “Po konzultácii s vedením spoločnosti sme sa rozhodli, že sa momentálne k danej téme vyjadrovať nebudeme,“ reagovala pracovníčka marketingu a kontroly SAD Prievidza Linda Delgado Turcerová.

Poverená riadením odboru dopravy v Trenčianskom samosprávnom kraji Dagmar Dedeková sa vyjadrila, že privatizácia v roku 2003 až 2004 nemala vôbec prebehnúť. “Sú to služby vo verejnom záujme, mali ostať pod štátom,“ uviedla.

Pôvodný dodávateľ zabezpečuje dopravu naďalej

Druhú súťaž samospráva zrušila v apríli tohto roka. “Ak by TNSK pristúpil k podpisu takýchto zmlúv, stálo by ho to viac ako 50 percent všetkých príjmov daní fyzických osôb, teda podielových daní, ktoré dostáva zo štátneho rozpočtu. To si kraj nemôže dovoliť, pretože potom by chýbali finančné prostriedky v sociálnych veciach, doprave, školstve a zdravotníctve,“ vyjadril sa predseda TNSK Jaroslav Baška.

“Pokiaľ by v roku 2024 vyhlásili víťaza, dnes by mali usporených možno 25 percent hodnoty zákazky,“ povedal riaditeľ Umbrella City Lines SK, s.r.o. Ľudovít Hucík.

Keďže samospráva doteraz nového dodávateľa nevysúťažila, prikázala pôvodným, aby dopravu zabezpečovali ďalej. “Využili sme zákon o cestnej doprave. Rozhodnutím v správnom konaní sme uložili povinnosti vykonávať dopravné služby regionálnej autobusovej dopravy tým dopravcom, ktorí v minulosti poskytovali tieto služby. Na Hornej Nitre to je SAD Prievidza, na Považí to je SAD Trenčín,“ uviedol Baška.

Podľa odborníka na verejné obstarávanie Ivana Pudiša nie sú splnené podmienky pre aplikáciu priameho príkazu a využitie núdzového opatrenia. “Zákonnou podmienkou je napríklad skutočnosť, že časovú tieseň, pre ktorú nebol vysúťažený nový poskytovateľ, nezapríčinil objednávateľ. V tomto prípade sa to javí ako ťažko splniteľná pre TNSK,“ konštatoval.

Pudiš sa tiež zamyslel, či je paragraf o núdzových opatreniach súladný s európskym nariadením. “Núdzové opatrenia umožňuje využívať len pri zmluvách, ktoré majú koncesný charakter a tie sa v podmienkach SR pri tomto type služieb nevyužívajú. Z verejne dostupných zdrojov vyplýva, že tieto príkazy skončia na jeseň roku 2025. Do tohto momentu by mal mať verejný obstarávateľ vysúťaženého nového dopravcu,“ dodal.

Na prípravu zostáva málo času

Na prípravu na poskytovanie služby do októbra zostáva menej než pol roka. “Ťažko povedať, či sa nájde dodávateľ, ktorý bude môcť takúto službu poskytovať, okrem toho, ktorý službu doteraz poskytuje,“ povedal vedúci oddelenia komunikácie a protokolu na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO) Michal Dzurjanin.

Predseda TNSK si myslí, že sa nový dopravca nepodarí vysúťažiť ani na tretíkrát. “Aj po 31. októbri 2025 sa nenecháme tlačiť do časových limitov. Znova urobím rozhodnutie o uložení povinnosti vykonávať dopravné služby týmto autodopravcom. Budeme to môcť urobiť druhýkrát na ďalšie dva roky, pretože bola novela zákona o cestnej doprave, kde je to umožnené,“ vyhlásil Baška.

“Argumentácia TNSK, že pred dvoma rokmi použil núdzové opatrenie podľa iného zákona a teraz plánuje realizovať to isté núdzové opatrenie podľa nového zákona, naráža na účel európskeho nariadenia obmedziť takéto opatrenie maximálne v trvaní dvoch rokov. Tento inštitút bol síce legislatívnou zmenou presunutý z jedného zákona do druhého. To však podľa môjho názoru nezakladá možnosť jeho opätovného použitia nad rámec maximálnej doby trvania, upravenej v európskom nariadení,“ vyjadril sa Pudiš.

Riaditeľ Umbrella City Lines SK, s.r.o. Ľudovít Hucík je presvedčený, že ani dnes nejazdia lacnejšie, ako bola ponuka jeho firmy.

“V roku 2023 bol celkový doplatok niečo cez 35 miliónov eur, v roku 2024 tiež niečo cez 35 miliónov eur. V zmysle predložených ponúk vychádzali náklady v priemere na jeden rok vo výške viac ako 60 miliónov eur. TNSK vidí, že je možnosť poskytovať tieto služby výrazne lacnejšie, ale ponuky tomu nezodpovedajú,“ povedal vedúci právneho oddelenia, správy majetku a verejného obstarávania Úradu TNSK Tomáš Baláž.

Nový tender v priebehu týždňov či mesiacov

Samosprávny kraj chce v priebehu niekoľkých týždňov či mesiacov znova vypísať tender. “Zmeníme niektoré parametre, chceme sa pozrieť na markantné zníženie počtu autobusov, tým pádov aj počtu šoférov, vodičov. Určite sa zmenia aj niektoré cestovné poriadky,“ uviedol Baška.

Podľa Baláža župa očakáva, že v novom verejnom obstarávaní príde k výraznému poklesu ponukových cien uchádzačov. “Nový grafikon by mal byť hotový k 31. máju,“ informovala poverená riadením odboru dopravy Dagmar Dedeková.

“Postup verejného obstarávateľa TNSK je zaujímavý aj v tom, že si to opäť nechal na poslednú chvíľu, hoci vedel po skúsenostiach iných samosprávnych krajov, že to vie trvať značné dlhé časové obdobie,“ konštatoval Pudiš.

“Súťaženie prímestských autobusových dopráv nie je na Slovensku úplne ideálne. Je to ako keby začarovaná oblasť. Zatiaľ sa nám to nedarí efektívne a správne súťažiť,“ dodala analytička Nadácie Zastavme korupciu Xénia Makarová.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny