Všetky tri chýbajúce úseky diaľnice D3 už majú vydané rozhodnutie v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA). Na piatkovom (16. 5.) tlačovom brífingu pri diaľničnom tuneli Považský Chlmec v Žiline o tom informoval minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smeru-SD).
Rozhodnutia sú podľa jeho slov posledným krokom k tomu, aby Národná diaľničná spoločnosť (NDS) mohla požiadať o vydanie stavebného povolenia. Spolu pôjde o takmer 40 nových diaľničných kilometrov, vrátane druhej rúry tunela Horelica a dvoch nových tunelov Korbeľka a Havran, spresnil rezort dopravy.
Kysucká D3 aj D1 Turany – Hubová patria medzi najrýchlejšie postupujúce projekty v cestnej infraštruktúre na severnom Slovensku. Sú jednou z kľúčových priorít rezortu dopravy i Národnej diaľničnej spoločnosti.
„Na projekte kysuckej D3 sa za posledný rok spravilo viac než za celú predchádzajúcu dekádu,“ skonštatovalo ministerstvo dopravy. Verejné súťaže sú v pokročilom štádiu pri všetkých troch úsekoch: D3 Oščadnica – Čadca, II. profil, D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica a D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto.
Prínos pre motoristov i obce
Celá kysucká tepna D3 bude mať podľa ministerstva 26 kilometrov. „Povedie od Žiliny po poľské hranice. Celkovo rátame s výstavbou takmer 60 mostov, troch križovatiek a 40 kilometrov protihlukových stien,“ uviedlo.
Dodalo, že v rámci výstavby pribudne aj jedno odpočívadlo a nové stredisko správy a údržby diaľnic. To motoristom v regióne zaistí vyššiu bezpečnosť a komfort na spravovaných úsekoch.
Budúci diaľničný ťah na Kysuciach nepomôže len motoristom, ale aj okolitým obciam. „Podľa predbežných analýz len pri obci Oškerda ubudne denne 12-tisíc osobných a 6000 nákladných áut. Pri ďalších obciach na ceste I/11 sa úbytok pohybuje okolo 7000 pri osobnej doprave a zhruba okolo 5000 pri nákladnej doprave za 24 hodín,“ spresnilo ministerstvo.
Úsek D1 Turany – Hubová bude mať dĺžku 13,5 kilometra a súčasťou budú dva nové tunely Havran (2,9 km) a Korbeľka (5,9 km). „Okrem toho sa tu postaví 11 mostov, dve križovatky a aj jedno nové stredisko správy a údržby,“ uviedol rezort dopravy.
„Posledný nerozostavaný článok medzi dvoma metropolami Slovenska výrazne zvýši plynulosť a bezpečnosť dopravy a odkloní tranzit z obcí Kraľovany, Stankovany, Ľubochňa či Hubová,“ vyhlásilo ministerstvo.
Dokončenie D1 podľa rezortu z celoslovenského hľadiska odbremení aj ostatné dnes využívané koridory, napríklad cestu cez Donovaly, Čertovicu či južný ťah pri tranzite z východu na západ a opačne.