Asociácia taxikárov žiada, aby na Slovensku jazdili v taxíkoch iba vodiči so slovenským alebo európskym vodičským preukazom. Tvrdí, že chce chrániť bezpečnosť cestujúcich. Skúšky z autoškoly sa môžu podľa nich v tretích krajinách výrazne líšiť.
Ak má človek vodičský preukaz z Európskej únie a chce na Slovensku pracovať ako taxikár, stačí, aby požiadal o slovenský a zaplatil poplatok.
„V prípade, že ide od človeka mimo Európskej únie, je to komplikovanejšie, lebo overovanie sa robí podľa dohovoru vodičských preukazov z Viedne alebo Ženevy a musia to overiť a stojí to viac,“ potvrdil dopraný analytik Jozef Drahovský.
Slováci rovnako ako všetci Európania robia podľa Asociácie taxikárov pomerne náročné skúšky v autoškole. Asociácia preto iniciovala petíciu, aby ich robili aj cudzinci z tretích krajín.
Požiadavkám i obavám taxikárov sa v Správach venovala redaktorka Rebeka Filandová:
Ohrozujú životy
„My nevieme v Uzbekistane, alebo v Kazachstane, alebo v Turecku, v Srbsku, na Ukrajine, aké sú tam podmienky, či sa ozaj skladajú skúšky, či to je náročné alebo len formálne. A taký človek sem potom príde a vozí ľudí a ohrozuje životy,“ vyhlásil predseda Asociácie taxikárov Slovenskej republiky Branislav Masár.
„Je to skôr otázka na ministerstvo dopravy. Ja sa nebránim, aby sme debatovali a prijali také riešenie, ktoré bude najrozumnejšie. Je to pre mňa nová vec, ale treba si o tom prejsť, zvážiť si pozitíva a negatíva,“ uviedol minister vnútra SR Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD).
Súkromná spoločnosť, ktorá prevádzkuje taxi služby, sa možných zmien obáva.
„Vyššie percento zahraničných partnerských vodičov evidujeme v Bratislave. Vo zvyšku Slovenska ich je absolútne minimum. Ak by k podobnej zmene došlo, obávame sa zvýšenia byrokratickej záťaže na záujemcov o túto prácu bez toho, aby bol jasný prínos takéhoto opatrenia,“ uviedol generálny manažér spoločnosti Bolt pre Českú republiku a Slovensko Josef Rückl.
Dôležitý je podľa asociácie aj technický stav vozidiel, na ktorých taxikári jazdia. V petícii preto žiadajú, aby autá neboli staršie ako 12 rokov a spĺňali minimálne ekologické štandardy, konkrétne normu EURO-5.