Na hlavný obsah

Nové lietadlá, ktoré nakúpil R. Kaliňák, mali slúžiť na evakuácie. Po ľudí na Blízky východ však nešli

Opozícia hovorí o vyhodených peniazoch.

Nové lietadlá, ktoré nakúpil R. Kaliňák, mali slúžiť na evakuácie. Po ľudí na Blízky východ však nešli
Nové lietadlá na Blízky východ neleteli. Foto: TASR/Pavel Neubauer/Martin Baumann

Nové lietadlá, ktoré ministerstvo obrany získalo v apríli, sa na evakuáciách občanov z Blízkeho východu nepodieľali. Opozícia hovorí o vyhodených peniazoch, ministerstvo upozorňuje, že ich nákup bol v schválenom dokumente. Podľa analytika slúžia tryskáče na iné účely.

„Súčasné lietadlá, ktoré máme, majú veľmi nízku kapacitu, majú veľmi slabý dolet, majú veľmi slabú dostupnosť,“ vysvetľoval minister obrany Robert Kaliňák (Smer-SD) v novembri minulého roka nákup nových lietadiel pre ozbrojené sily.

Prečo na Blízky východ neleteli nové lietadlá, zisťoval v relácii Rádiožurnál redaktor STVR Matěj Stošek:

Krátko pred Vianocami nakúpil rezort dva tryskáče Bombardier Global 500 za 47 miliónov eur. Na Slovensko ich dodali v apríli a mali vraj slúžiť napríklad na evakuáciu občanov pri náhlom zhoršení bezpečnosti v nejakom regióne.

Gábor Grendel z hnutia Slovensko upozorňuje, že pri minulotýždňových evakuáciách to tak nebolo. „Po vypuknutí konfliktu na Blízkom východe sa vláda rozhodla vyslať lietadlá na evakuáciu svojich občanov a takisto aj občanov iných členských štátov Európskej únie, ktoré požiadali o pomoc. Takže vláda rozhodla o vyslaní lietadiel. A čuduj sa svete, Bombardiery to neboli,“ podotkol.

Repatriáciu zabezpečili lietadlá Spartan, ktoré minister označil za nevyhovujúce, uzatvára Grendel s tým, že ide podľa neho o vyhodené peniaze.

Kapacita jedného Bombardiera je len 15 osôb. Z Jordánska na Cyprus, odkiaľ cestujúcich prepravili do Bratislavy, by sa musel Bombardier údajne otočiť minimálne trikrát.

Kaliňák v relácii Rádia Slovensko Sobotné dialógy oznámil, že rezort ušetril nákupom použitých strojov. „K tým lietadlám, áno, oni budú naozaj evakuačné. Budú mať svoje medevacy, to sedí, len my sme si kúpili podvozok lacnejší, ako ojazdený, aby sme nemuseli investovať do nových, lebo nové stojí 60, jedno ojazdené stálo 22 a výbava sa dá kúpiť za tú istú cenu,“ ozrejmil Kaliňák.

Upozornil, že nákup lietadiel bol v schválenom dokumente na strategický rozvoj obranných síl do roku 2035.

Na evakuáciu osôb nie sú vhodné

Vojenský analytik Vladimír Bednár hovorí, že životnosť lietadiel Spartan, ktoré zakúpili v roku 2014, je približne 40 rokov.

Ak ministerstvo hovorí o ich zastaralosti, tak nebola vykonávaná priebežná modernizácia. Nové Bombardiery na evakuáciu osôb vhodné nie sú.

„Už pri oznámení nákupu tohto lietadla som upozorňoval na nasledujúci fakt. Lietadlá v iných ozbrojených silách slúžia buď na prepravu VIP osôb, alebo ako lietadlá, ktoré slúžia na zástavbu špeciálnych prieskumných, primárne rádioelektrotechnických,“ reagoval Bednár.

Slovensko začiatkom roka rokovalo s Brazíliou o lietadlách Embraer KC390. Na to, kedy ich môžeme očakávať, sme sa pýtali rezortu obrany. Zatiaľ však nereagoval.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál