Práce na modernizácii železničnej trate medzi Devínskou Novou Vsou a štátnou hranicou s ČR môžu napredovať rýchlejšie.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) dostali právoplatné oznámenie o zmene navrhovanej činnosti posúdenia vplyvov na životné prostredie (EIA), týkajúce sa časti stavby v katastrálnom území v Plaveckom Štvrtku. V pondelok (2. 6.) o tom informoval podpredseda vlády a minister životného prostredia SR Tomáš Taraba (nom. SNS) a minister dopravy SR Jozef Ráž (nom. Smer-SD).
„Som rád, že konečne máme v rukách tento dokument, a tak môžeme pokračovať v ďalších dôležitých krokoch pre získanie potrebných povolení k stavbe. Je pre nás kľúčové modernizovať železnice, pretože len kvalitné a rýchle trate v kombinácii s modernými vlakmi nám pomôžu presvedčiť ľudí, aby nechali doma autá a využívali verejnú dopravu,“ uviedol minister dopravy.
Dôležitý dokument vydal envirorezort, ktorý zamietol ako nedôvodný rozklad proti pôvodne udelenej EIA. „Pri budovaní veľkých infraštruktúrnych projektov Slovensko zaostáva za okolitými krajinami. Som rád, že sa pod mojím vedením zrýchlili procesy vydávania povolení pre všetky podstatné úseky diaľnic a v tomto prípade aj železníc na Slovensku,“ uviedol minister Taraba.
Modernizácii trate sa v Správach venoval redaktor Erik Adamson:
Trať Devínska Nová Ves – Kúty – štátna hranica s Českou republikou je jedna z kľúčových železničných stavieb, po dokončení modernizácie tam vlaky budú môcť jazdiť rýchlosťou až 200 km/h. Práce v minulosti skomplikovala pandémia COVID-19, kríza so stavebnými materiálmi pre konflikt na Ukrajine či minuloročné povodne. Rovnako tak bolo problematické získavanie niektorých povolení.
Hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková informovala, že v úseku Kúty – štátna hranica s ČR je už hotová jedna koľaj, dokončené sú tiež mosty cez Moravu, aktuálne sa pracuje na druhej koľaji. Medzi Devínskou Novou Vsou a Zohorom sa realizujú výruby, prekládky sietí, príprava nadjazdov, dočasné nástupištia i výkop podchodu.
„Súvisiace výluky potrvajú v Zohore minimálne do konca roka 2026,“ dodala hovorkyňa. Začiatok prác v úseku trate medzi Zohorom a Malackami je naplánovaný na koniec roka 2025.
Modernizáciu realizuje taliansko-slovenské združenie „JV ICM – VÁHOSTAV-SK“. Cena bola podľa zmluvy o dielo, ktorá nadobudla účinnosť v septembri 2020, stanovená na 274 985 419,17 eura bez DPH. Projekt je spolufinancovaný Európskou úniou prostredníctvom Nástroja na prepájanie Európy (CEF). Predpokladané ukončenie realizácie hlavných aktivít projektu je na konci roka 2026.