Šesťdesiatročný most v Hornom Piali pri Leviciach nahradí krajská samospráva novým. Bol v zlom stave a miestni roky upozorňovali, že je nebezpečný. Báli sa, že kamióny smerujúce do Maďarska sa z neho prevrátia na pešiu lávku, cez ktorú každý deň chodili na vlak.
Starosta Horného Pialu Ľudovít Húdik upozorňoval na praskliny na moste od roku 2010. Vtedy mali dva centimetre a postupne sa zväčšovali. „Momentálne je jedna strana mosta 15 až 16 centimetrov vo vzduchu. Už aj nosný pilier sa oddelil a aj tam je už päťcentimetrová prasklina. Už je to teda havarijný stav,“ vysvetľuje.
Mostom denne prešlo zhruba tritisíc osobných áut a vyše 500 nákladiakov. Nitriansky samosprávny kraj upozorňuje, že práve tie poškodili most najviac.
Zbúraniu mosta v Hornom Piali sa v Správach z regiónov venoval redaktor Miroslav Lyko:
Šesťkilometrová obchádzka
Most je súčasťou spojnice medzi Levicami a Kalnou nad Hronom v smere do Podhájskej, Šurian a Nových Zámkov. S jeho búraním začali tento týždeň a vodičov čaká šesťkilometrová obchádzka.
„Na realizáciu má zhotoviteľ šesť mesiacov od termínu prevzatia staveniska, čo znamená, že stavebné práce by mali byť ukončené na jeseň. Zmluvná cena je viac ako 430-tisíc eur,“ uvádza hovorkyňa Nitrianskeho samosprávneho kraja Zuzana Vilčeková.
Nitriansky samosprávny kraj dal tento rok zbúrať aj starý most v Starom Hrádku a v Malých Ripňanoch. Aj tie nahradí novými. V Košickom kraji tento rok plánujú opraviť 13 mostov. Najväčšou investičnou akciou by mala byť rekonštrukcia mosta v obci Ploské vo výške viac ako 2,7 milióna eur.
„V najbližšej dobe plánujeme spustiť dlho očakávanú rekonštrukciu mosta v obci Jaklovce za 2,3 milióna eur. Na spadnutie je aj rekonštrukcia mosta v Trebišove cez železničné priecestie. Bude stáť približne osem miliónov eur,“ hovorí predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka.
Odborník na betónové konštrukcie pripomína, že mosty postavené pred 60 rokmi mali už na začiatku nedostatky.
„Používali sa približne polovičné krytia výstuže ako tomu je dnes. Spôsobuje to, že mosty, ktoré by mali mať životnosť okolo sto a viac rokov, nám začínajú odchádzať,“ dodáva Peter Paulík z katedry betónových konštrukcií a mostov STU v Bratislave.
Ďalším dôvodom chátrania mostov je podľa odborníka zanedbaná údržba.