Rezort vnútra chystá veľké zmeny v cestnej premávke. Nedotknú sa len vodičov áut, ale aj kolobežkárov či chodcov. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť a znížiť počet nehôd. Ak návrh prejde vládou a parlamentom, niektoré zmeny začnú platiť od decembra.
Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD) hovorí, že štát by chcel viac sankciovať cestných pirátov a chrániť chodcov. Po novom by mohol mať chodec prednosť na priechode už vtedy, keď sa naň zjavne chystá vstúpiť.
Dopravný analytik Jozef Drahovský zdôrazňuje, že to neznamená absolútnu prednosť chodcov. „Ak ide vozidlo s právom prednostnej jazdy, napríklad električka alebo vozidlo, ktoré fyzikálne nedokáže zastaviť, nesmú na priechod vstupovať. Súčasne sa zavádza povinnosť pre chodcov nezdržiavať sa pred priechodom pre chodcov, ak nemajú v úmysle cez tento priechod prejsť,“ pokračuje.
Sprísniť sa majú tresty za prekročenie rýchlosti. Nepôjde však o zvýšenie pokút. „Pôjde o zvýšenie sadzieb, respektíve okruhov, kedy pokuta bude vyššia, napríklad o prekročenie rýchlosti v obci o viac ako 30 km/h. Reagujeme aj na aktuálny trend elektrokolobežiek, ktoré chceme dostať mimo našich chodníkov,“ vysvetľuje minister vnútra.
Zmenám v cestnej premávke na Slovensku sa v relácii Rádiožurnál v Rádiu Slovensko venovala redaktorka Nina Bálintová:
Výnimku budú mať deti a sprievod kolobežky. Kolobežkár Viktor si to v praxi nevie predstaviť, najmä v rannej špičke. „Technický stav kolobežky dovoľujú napríklad 35 km/h, autá chodia v Bratislave približne 55 km/h. Ste reálnou prekážkou, čiže každý vás musí obchádzať,“ objasňuje.
Nepravdivé informácie
Jozef Draholský upozorňuje, že medializované informácie o úplnom zákaze elektrokolobežiek rýchlejších než 25 km/h nie sú pravdivé. Pri týchto parametroch chce štát zaviesť práva a povinnosti ako pri motocykloch. Rozšíriť sa má tiež okruh priestupkov, ktoré možno riešiť prostredníctvom objektívnej zodpovednosti.
Ľubošovi Kasalovi zo Zelenej vlny chýba v návrhu jedna vec. „Možno by sa žiadalo obnoviť v rezorte vnútra zámer namontovať stacionárne radary na cestnej sieti na Slovensku. Prostredníctvom objektívnej zodpovednosti by merali rýchlosť. Toto sa zatiaľ nerieši,“ myslí si.
Ak novela v tomto znení prejde vládou a parlamentom, zmeny sa dotknú aj taxikárov. Tí by v buspruhoch mohli jazdiť len na miestach, kde to dovolí dopravná značka. Asociácia taxi Slovenskej republiky to chce pripomienkovať. Zmeny by pocítili aj autoškoly. K jazdám by sa totiž dostali len tí, ktorí zvládli skúšku z teórie.