Na bratislavskom Zemníku by malo vzniknúť Národné centrum rýchlostnej kanoistiky a veslovania. Vláda schválila, že výstavbu zabezpečí štátny podnik Vodohospodárska výstavba (VV). Nový športový areál za takmer 19 miliónov eur má spĺňať medzinárodné štandardy pre organizáciu vrcholových súťaží v športoch, ako napríklad rýchlostná kanoistika, veslovanie, plávanie alebo triatlon.
Podľa generálneho manažéra Sekcie hladkých vôd slovenskej kanoistiky Borisa Bergendiho v prospech projektu rozhodli dve veci. Prvou je, že rýchlostná kanoistika je jedným z najúspešnejších olympijských športov, no aj napriek tomu nemá svoj regulárny areál.
„Kanoistka sa u nás robí na malých riekach alebo jazerách, ale medzinárodné štandardy vyžadujú, aby to bola stojatá voda presne takých parametrov, ako je na Zemníku. Druhou vecou je, že najväčšou investíciou bolo vykopanie plochy, ktoré keby sme žiadali dnes na nejakej zelenej lúke, tak by to bolo nepriechodné – veľmi drahé,“ uviedol v relácii Aktuálne :24 Bergendi.
Bergendi považuje Bratislavu za vhodné mesto pre takýto areál, pretože má skvelú polohu. Projekt vítajú aj zástupcovia Medzinárodnej kanoistickej federácie.
„Slovensko je svojou polohou a dostupnosťou tohto areálu diaľnicami a dvomi letiskami veľmi zaujímavé aj pre získavanie medzinárodných podujatí. Čo sa týka mestského významu, je to skvelé miesto pre juh Petržalky a juh Bratislavy. Je dostupné pešo aj na bicykli,“ ozrejmil.
Nový areál nebude slúžiť len profesionálnym športovcom, v pláne je otvoriť ho aj širokej verejnosti pre rekreačné využitie: „Chcem im ukázať, čo kanoistika je, aj formou požičiavania kanoe. Bude to symbióza a bližšie spolunažívanie s bratislavskou verejnosťou.“
Ambiciózne plány
Plány na spomínaný rozvoj areálu sú ambiciózne. Vďaka 19-miliónovej investícii sa bude klásť dôraz na zlepšenie dostupnosti aj kvalitu infraštruktúry.
„Musíme vybudovať dva nové mosty – jeden cez Jarovecké rameno a druhý cez Pekný kanál, ktorý potrebujeme vykopať tak, aby spĺňal medzinárodné štandardy,“ vysvetlil.
Súčasťou rozvoja bude aj výstavba cieľovej veže a potrebného zázemia pre športovcov. Zámerom je, aby mali medzi štartami komfortné podmienky na oddych a zároveň vhodné prostredie pre výcvikové tábory.
„V prvej fáze je dôležité vybudovanie cieľovej veže, ktorá je potrebná pre organizáciu regulárnych pretekov. V následnej etape pribudnú ďalšie budovy, ktoré vytvoria zázemie pre pretekárov,“ povedal.
Areál už medzinárodné podujatie organizoval
Vodná plocha areálu spĺňa najvyššie medzinárodné štandardy, čo potvrdzuje aj minuloročná organizácia majstrovstiev Európy juniorov do 23 rokov v rýchlostnej kanoistike, ktoré sa konali práve na bratislavskom Zemníku.
„Chýba nám zázemie, ktoré by sme mali športovcom poskytnúť. Minuloročné ME boli veľmi pozitívne hodnotené, ale bola to náročná práca, pretože sme to museli robiť naozaj na zelenej lúke. Nemali sme tam elektrinu a zázemie pre športovcov. Museli sme stavať stany a pod veľkým stanom urobiť veľkú jedáleň, ktorá je štandardom na takýchto veľkých podujatiach. Museli sme postaviť tribúnu pre divákov,“ opísal Bergendi problémy, ktorým museli organizátori čeliť.
Najväčším problémom však je, že v areáli nie je zavedená elektrina. „Museli sme všetko riešiť generátormi, ktoré vypadávajú a museli sme vždy dávať pozor, aby mali pohonné hmoty a vyrábali energiu. Chýbalo nám zázemie, a práve touto investíciou vieme vybudovať potrebnú infraštruktúru, ktorá je potrebná na takéto podujatia“ dodal.
Veria, že cenných kovov z OH bude pribúdať
Slovensko získalo v rýchlostnej kanoistike na olympijských hrách doteraz päť cenných kovov. Bergendi verí, že aj vďaka novému areálu toto číslo postupne narastie. „Takýto areál je pre výkonnostnú kanoistiku veľmi dôležitý. Pre porovnanie, keď sa vybudoval podobný areál pre slalomárov v Čunove, športovci dokázali priniesť množstvo medailí z veľkých podujatí,“ uzavrel.