Leto a lety patria k sebe. Ak si chcete zvýšiť šance na presný odlet, leťte prvým ranným spojom. Minulý rok odlietalo 80 percent prvých spojov na čas. Zo Škandinávie odlietalo na čas 75 percent všetkých letov. Z Neapola, Ríma a Bergama to bolo menej než 45 percent. V relácii Peniaze sme sa pozreli, čo robiť, keď vás nestretne len bežné meškanie.
„V prípade každého problému, ktorý vzniká v rámci letovej prevádzky, je potrebné ho v prvom rade riešiť s leteckou spoločnosťou, s ktorou by ste mali odletieť, alebo ste už leteli. Ak cestujúci neuspeje s riešením tohto problému u danej leteckej spoločnosti, môže sa obrátiť na nás, na Európske spotrebiteľské centrum,“ hovorí vedúca oddelenia z Európskeho spotrebiteľského centra Katarína Zalaiová.
Najjednoduchšie je to cez formulár na ich stránke. Ľudia sa na nich najčastejšie obracajú, ak let mešká, alebo je zrušený a ak mešká batožina, či príde poškodená. „V prípade, že let mešká a toto meškanie je dlhšie ako dve hodiny, letecká spoločnosť má povinnosť poskytnúť primeranú starostlivosť,“ pokračuje Zalaiová.
Tipom na letné cestovanie lietadlom sme sa venovali v relácii Peniaze:
Nárok na odškodnenie
Máte nárok na občerstvenie a, ak je to potrebné, aj na ubytovanie. V prípade zrušenia letu buď poletíte náhradným letom, alebo máte nárok na vrátenie sumy letenky. Ak vám do lietadla neumožnia nástup z vašej viny, lebo napríklad meškáte na gate, odškodnenie sa vás netýka.
Ak je však let prebookovaný, čo je dôvodom toho, že vás nepustia na palubu, platia iné pravidlá. „V tomto prípade samozrejme cestujúci má právo aj na finančné odškodnenie,“ vysvetľuje ďalej Zalaiová.
Suma sa odvíja od leteckej vzdialenosti. Odškodnenie sa vás týka aj vtedy, ak je let zrušený, alebo ak je meškanie v cieli viac ako tri hodiny. Letecké spoločnosti musia odškodňovať, len ak nejde o mimoriadne okolnosti, napríklad o veľmi nepriaznivé počasie či štrajk. Technická porucha nie je mimoriadnou okolnosťou.
Problémy s batožinou
Ak na letisku zistím, že mám poškodenú batožinu, treba to riešiť na mieste a do siedmych dní to oznámiť leteckej spoločnosti. „V prípade, že batožina mešká, je potrebné získať potvrdenie už na letisku a to prostredníctvom vyplnenia tzv. PIR formulára. Na základe tohto formulára začnú hľadať batožinu po všetkých letiskách,“ objasňuje Zalaiová.
Pre tento prípad je dobré vedieť svoju batožinu opísať a mať ju označenú menovkou. Po 21 dňoch sa batožina považuje za stratenú a máte nárok na náhradu.
„Hodnota batožiny je definovaná v zmysle montrealského dohovoru. Po prepočte to vyjde približne 1 800 eur. Pokiaľ teda odlietam s niečím, čo je osobitne vzácne a musím si to dať do podpalubnej batožiny a neberiem to na palubu, odporúčam všetkým cestujúcim si batožinu poistiť,“ dodáva Zalaiová.
Pravidlá spomínané v tejto reportáži sa týkajú odletov z letísk Európskej únie, z Veľkej Británie, Švajčiarska, Nórska a Islandu. Iných odletov sa týkajú len pokiaľ letíte s európskou spoločnosťou. Táto sezóna môže byť poslednou, kedy sa riadime týmito pravidlami. Európsky parlament bude v najbližších mesiacoch rozhodovať o ich zmene. O výsledkoch vás budeme informovať.