Na hlavný obsah

Keby nezavolali, o smrti matky (†82) sa nedozvedia: Nemocnica v ČR neoznámila úmrtie ženy rodine, tá zvažuje sťažnosť

Ombudsman sa pozrie na zlyhanie personálu.

Keby nezavolali, o smrti matky (†82) sa nedozvedia: Nemocnica v ČR neoznámila úmrtie ženy rodine, tá zvažuje sťažnosť
Nemocnica neoznámila úmrtie ženy jej rodinným príslušníkom. Foto: ČTK / Hájek Ondřej

Nemocnica v českom Dečíne neoznámila úmrtie 82-ročnej ženy jej rodinným príslušníkom. Dcéra zosnulej Irena Kováčová sa o smrti matky dozvedela vďaka vlastnej iniciatíve, keď zavolala do zdravotníckeho zariadenia, aby sa oboznámila s jej stavom. V tom čase bola už dva dni mŕtva. Kurióznemu prípadu sa venoval portál iDNES.cz.

Seniorka trpela progresívnym neurologickým ochorením. Do nemocnice ju previezli z domova dôchodcov pre zástavu srdca a dýchania. Zariadeniu sa podarilo ženu oživiť, no jej deťom ešte v ten istý deň oznámili, že prognóza nie je priaznivá. Po ich odchode dôchodkyňa zomrela, táto informácia sa však už k dvom synom a dcére nedostala.

Kováčová pre iDNES uviedla, že po odchode z urgentného príjmu, kde zosnulá ležala, čakali na nové informácie z nemocnice. Skonštatovala, že kontakt na ňu aj ich bratov mali. Keď však neprichádzali už druhý deň, rozhodla sa proaktívne nemocnicu kontaktovať.

„Asi po 20 minútach telefonátu, keď ma presúvali medzi jednotlivými oddeleniami, mi vrchná sestra povedala, že moja matka je už dva dni mŕtva. Bol to šok,“ citoval ju český web.

Spravodajský portál poukázal na dieru v zákone, ktorý upravuje povinnosť nemocníc oznámiť úmrtie pacienta, a to bezodkladne. Do koľkých hodín tak musí zdravotnícke zariadenie urobiť, definované presne nie je. Má to však byť čo najskôr po konštatovaní úmrtia.

Dcéra zosnulej považuje celú situáciu za nezákonnú a necitlivú. Zvažuje sťažnosť na lekárskej komore aj rezorte zdravotníctva. Keby sa nebola bývala ozvala, pozostatky seniorky by skončili v hromadnom hrobe spopolnené, čo by bolo proti želaniam zosnulej.

Chyba v komunikácii, preťažený urgent

Krajská zdravotní (KZ), pod ktorú zariadenie vo veci spadá hovorí o bezprecedentnom prípade. Vinu pripisuje pochybeniu v komunikácii. Nemocničný ombudsman vidí príčinu v preťažení urgentného príjmu nemocnice a striedaniu lekárskych zmien. KZ pripúšťa aj porušenie internej smernice pre postup pri úmrtí pacienta.

KZ sa rodine ospravedlnila s tým, že urobí maximum pre to, aby k podobnému prípadu už v budúcnosti nedošlo.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet