Projekt predĺženia električkovej trate do bratislavskej Petržalky sa stal v nedeľu (27. 7.), po niekoľkých neúspešných pokusoch, realitou. Súčasťou výstavby nového nosného dopravného systému sú aj nové cesty, chodníky a šesť kilometrov segregovanej cyklotrasy.
Ministerstvo dopravy SR na výstavbu električkovej trate schválilo sumu viac ako 86 miliónov eur, z čoho 73 miliónov pochádza z fondov Európskej únie a 8,6 milióna eur zo štátneho rozpočtu.
Električková linka číslo tri, ktorá od nedele premáva z konca Petržalky až do Rače, sa podľa Dopravného podniku Bratislava (DPB) stane najfrekventovanejšou električkovou linkou v Bratislave. Denne na nej vypravia takmer 500 spojov.
Počas dopravnej špičky bude električka premávať každé 2,5 minúty. Na trase linky číslo tri po novom pribudli zastávky Gessayova, Zrkadlový háj, Pajštúnska, Veľký Draždiak, Lúčanka a nová konečná zastávka Južné mesto.
Nový nosný systém dopravy v Petržalke navrhli tak, aby umožnil čo najrýchlejší presun z autobusovej zastávky na električkovú. Tiež tak, aby sa autobusové linky pretínali s traťou a zvážali tak obyvateľov okrajovejších častí Petržalky.
„Združené zastávky sa nachádzajú na takmer všetkých električkových zastávkach. Tam, kde ich vybudovanie nebolo možné, bola autobusová zastávka presunutá čo najbližšie k tej električkovej,“ priblížil hovorca DPB Jozef Vozár.
Nové križovatky i mosty
Výstavba novej električkovej trate si vyžiadala aj vybudovanie nových priecestí a úpravu tých starých, keďže pretína viacero ciest.
Úplne nová križovatka vznikla na združenom moste na Rusovskej ceste či na Pajštúnskej ulici, ktorá je spolu s Kutlíkovou rozšírená na štyri pruhy. Zmenou prešli aj križovatky na Jantárovej ceste s Betliarskou a Lietavskou, Jasovská a Šintavská.
Súčasťou projektu sú aj štyri nové mosty cez Chorvátske rameno. Prvým je združený most na Rusovskej ceste, ktorým ponad Chorvátske rameno vedie električková trať, cestná doprava, cyklo a aj chodník pre peších.
Druhým a najdlhším je 110-metrový most pri Farskom kostole Sv. rodiny, určený pre električky, kde po stranách vedie aj cyklotrasa a chodník.
„Ďalším je lávka pre peších a cyklistov pod mostom pri Farskom kostole Sv. Rodiny a posledným je dopravný most na Kutlíkovej ulici, ktorý je súčasťou napriamenia a rozšírenia Kutlíkovej a Pajštúnskej,“ doplnil hovorca DPB.
Okrem nových mostných objektov upravili aj existujúci most na Panónskej ceste, aby na ňom mohli zastavovať autobusy MHD.
Vysadenie stromov a kríkov
V rámci výstavby novej trate vysadili viac ako 22-tisíc metrov štvorcových zeleného rozchodníka, ktorý pokrýva celú trať s výnimkou priecestí a mostov. Pri trati postupne vysádzajú viac ako 1 500 vzrastlých stromov a viac ako sedemtisíc metrov štvorcových kríkov.
V okolí trate vysádzajú ďalších 725 stromov a viac ako štyritisíc metrov štvorcových kríkov. Zelené budú aj strechy prístreškov na celej trati.
Po spustení petržalskej električky budú dokončovať ešte niektoré objekty a terénne úpravy pozdĺž trate, ktoré však už priamo nesúvisia s prevádzkou električky. Celá stavba zahŕňa približne 300 objektov, pričom niektoré z nich budú dokončovať ešte ďalšie mesiace.
S výstavbou električkovej trate v úseku Jungmanova – Janíkov dvor začala koncom novembra 2021 vysúťažená skupina dodávateľov Združenia NS MHD Petržalka. Práce podľa hlavného mesta skomplikovalo viacero okolností, napríklad nález environmentálnej záťaže či vojenskej munície pri výkopových prácach, ale aj nečakané rozmery protitankovej steny.
Nezanedbateľný vplyv na plynulosť výstavby mal aj konflikt na Ukrajine a zvýšenie cien energií a stavebných materiálov.
Práce na výstavbe električkovej trate v minulosti niekoľkokrát spomalili, pričom magistrát viackrát rokoval so zhotoviteľom o ich zintenzívnení. Po dohode o postupnom navyšovaní zmluvnej ceny na základe indexácie sa práce v úvode tohto roka znova zintenzívnili.
Magistrát koncom novembra 2024 podpísal s Ministerstvom dopravy SR zmluvu o financovaní druhej fázy výstavby petržalskej radiály.