Na hlavný obsah

Po dohode USA a EÚ končí obdobie neistoty na trhu, hovoria odborníci. Pre slovenské automobilky je to dobrý signál

Dohoda pre Slovensko dopadla lepšie, ako sa čakalo.

Na snímke výrobná hala automobilky Kia Slovakia.
Ilustračná snímka. Foto: TASR/Daniel Stehlík

Uzavretie dohody medzi USA a EÚ považujú slovenský automobilový priemysel aj ekonómovia za dobrý signál, pretože takto končí obdobie neistoty na trhu.

Dohoda pre Slovensko dopadla lepšie ako sa očakávalo, hovorí Martin Hudcovský z Ekonomickej univerzity v Bratislave.

„Je to lepším riešením, ako to 30-percentné clo, ktoré bolo navrhované pôvodne. Na druhej strane aj 15 percent predraží cenu európskeho aj slovenského exportu. Z pohľadu Slovenska je to v podstate pomyselným víťazstvom. Slovensko totiž naozaj patrilo medzi krajiny, ktoré by boli najviac zasiahnuté práve tou vyššou sadzbou,“ vysvetľuje.

Dôvodom je aj to, že Slovensko z drvivej väčšiny vyváža do Ameriky najmä automobily. Tie patria do kategórie 15 percent.

„Napriek tomu si však treba uvedomiť, že 15 percent na trhu tak vysoko konkurenčnom, ako sú Spojené štáty, ktorý je dnes v podstate najviac penetrovaným na vozidlá, to nebude pre vývozcov z Európy ľahké,“ uvádza viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Pavol Prepiak.

Dopadu dohody medzi USA a EÚ na automobilový priemysel na Slovensku sa v relácii Rádiožurnál v Rádiu Slovensko venovala redaktorka Simona Beňová:

Dodáva, že na Slovensku sa to dotkne minimálne našich dvoch finalizujúcich závodov, ktorých časť produkcie smeruje priamo do Spojených štátov.

„Je to bratislavský Volkswagen a nitriansky Jaguar Land Rover. Tam teda kolegov čaká nejaký prepočet, nové stanovovanie cien a nazvime to, že boj o zákazníka v Spojených štátoch s novými cenami,“ dodáva Prepiak.

Uzavretie v krátkom čase

Podľa Klubu 500 je dobré, že sa problematika ciel uzavrela v relatívne krátkom čase. „Končí sa obdobie neistoty, ktoré vládlo na trhu. Na druhej strane je ešte veľmi predčasné vyjadrovať sa konkrétne, nakoľko nepoznáme celé znenie dohody. Vo všeobecnosti však môžeme povedať, že pre Európsku úniu je väčším problémom ako clá strata jej konkurencieschopnosti,“ dodáva výkonný riaditeľ Tibor Gregor.

Jej posilňovaniu by sa podľa neho mala EÚ venovať tak, ako sa venovala vyjednávaniu dohody.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika