Progresívne Slovensko (PS) navrhuje zákaz dovozu ruskej ocele ako riešenie, ktoré by mohlo pomôcť slovenskej ekonomike. Odborníci však upozorňujú, že problém v hutníckom priemysle je oveľa komplexnejší.
Zákaz dovozu ruskej ocele podľa nich nerieši podstatu. Európsky trh s oceľou je totiž súčasťou širšieho systému, ktorý ovplyvňujú vysoké výrobné náklady, slabý dopyt, ale aj lacnejšia konkurencia z tretích krajín.
Európskemu trhu s oceľou sa v relácii Rádiožurnál venovali redaktorky Slovenského rozhlasu Andrea Formánková a Veronika Mészárosová:
Opozičné PS upozornilo na dovoz ruskej ocele aj napriek sankciám, ktoré boli prijaté krátko po vypuknutí vojny na Ukrajine. Aktuálne kvóty umožňujú ročný dovoz viac ako tri milióny ton ruskej ocele. To je takmer celá ročná produkcia košického U.S. Steelu.
„U.S. Steel minulý rok vyprodukoval 3,5 milióna ton ocele, kapacitu má 4,5 milióna. My vieme nahradiť ruskú oceľ,“ povedal podpredseda Európskeho parlamentu Martin Hojsík (PS).
Šéfredaktor časopisu Trend Ronald Ižip upozornil, že Slovensko má dostatočné kapacity na výrobu ocele, no chýba dopyt. Ten spomalil utlmený automobilový a stavebný priemysel. Hrozbou pre európske oceliarstvo nie je podľa neho len ruská oceľ, ale aj dovoz z krajín mimo Európskej únie.
„Ak je cena ocele v Európe drahá v porovnaní s cenou ocele z Ruska, Číny, Turecka, tak jednoducho odtiaľ budú čerpať dodávatelia. Je to v podstate na odberateľoch, ako si oni vyberú,“ skonštatoval Ižip.
Európsky priemysel stagnuje
Obchodník s oceľou Peter Kamarás považuje dovoz ruskej ocele iba za čiastkový problém a ani jeho úplné zastavenie by neprinieslo výrazný nárast predaja. Chýbajú totiž objednávky. Súhlasí so zavedením ciel a sankcií, no vníma ich len ako dočasné riešenie.
„Ďaleko väčší vplyv na slovenskú spotrebu alebo výrobu bude mať to, že európsky priemysel stagnuje a znižuje svoju výrobu a objednáva tým pádom menej ocele v celej Európe. Klinec do rakvy bude to, že sa donesie lacná oceľ, či už z Ruska s falošnými certifikátmi, alebo ruské bramy, ktoré sa potom valcujú v Európe,“ priblížil Kamarás.
Ministerstvo hospodárstva reagovalo, že budúcnosť ochrany oceliarskeho priemyslu v Európskej únii je momentálne témou verejných konzultácií, do ktorých sa môžu zapojiť aj občania do 18. augusta.
Slovensko zároveň podporilo francúzsky návrh na zníženie bezcolných kvót o 40 až 50 percent platný od januára 2026.