Na hlavný obsah

Slováci pracujú na unikátnom vodíkovom lietadle. Má priniesť revolúciu do mestskej dopravy aj záchranných služieb

Má ísť o prvé vodíkové lietadlo s kolmým štartom a pristátím.

Slováci pracujú na unikátnom vodíkovom lietadle. Má priniesť revolúciu do mestskej dopravy aj záchranných služieb
Vodíkové lietadlo nevytvára uhlíkovú stopu a je tiché. Foto: STVR

Slovenskí vývojári pracujú na prvom vodíkovom lietadle s kolmým štartom a pristátím. Stroj podľa nich môže priniesť revolúciu v mestskej doprave aj v záchranných službách. Lietadlo dokáže štartovať a pristávať vertikálne, podobne ako vrtuľník. Poháňané bude výlučne vodíkom. Výhodou má byť nulová uhlíková stopa, nízka hlučnosť a nezávislosť od letísk.

„Prvotná idea bola nájsť budúcnosť letectva, ktorá je nielen ekonomická, ale aj ekologická. Vieme, že s batériami by sme nezaleteli ďaleko a neuniesli toho veľa. Plus, dobíjanie má svoje časové nároky. Preto sme zvážili vodík,“ uviedol riaditeľ spoločnosti TOMARK PROTON Martin Sedlák.

Vývoju unikátneho vodíkového lietadla sa v reportáži v relácii Správy venovala redaktorka STVR Magdaléna Štefanicová:

Zdroj: STVR

Vývoj lietadla podporuje aj Európska únia. Zaradila ho medzi desať najinovatívnejších projektov v rámci budúcnosti zelenej mobility.

„Určite to bude príspevok na zníženie CO2, to áno. Ale keď si predstavíte, že na Slovensku a cez Slovensko preletí možno denne 120 lietadiel a cez Frankfurt 1 800 alebo v Amsterdame tritisíc, je úplne jasné, že pre Slovensko prínos nebude veľký,“ zhodnotil poradca ministerstva hospodárstva a bývalý rektor Technickej univerzity v Košiciach Juraj Sinay.

„Vertikálny štart a pristátie dnes už využívajú vrtuľníky. Ale vodíkové lietadlá počas letu nevytvárajú žiadne emisie. Vrtuľník pritom znečisťuje ovzdušie a čo je tiež veľmi dôležité, je hlučný. Ak chcete prevádzkovať tieto lietadlá v mestách, musíte byť tichý,“ pokračoval expert na letectvo Gerd Berchtold.

Celkové náklady na výskum a výrobu lietadiel by mali dosiahnuť takmer 70 miliónov eur. Prvé lietadlá by mohli lietať už o niekoľko rokov. „Budú to prvé lietajúce prototypy, tzv. demonštrátory. Certifikácia si potom môže vyžiadať možno päť rokov, ale možno iba rok,“ vysvetlil Martin Sedlák.

„Malý štát začína a má konkrétny projekt. Môže udať smer, kam by sa pohony a pohonné systémy takýchto lietadiel mohli ďalej rozvíjať,“ dodal Juraj Sinay. Súčasťou konštrukcie budú aj záchranné padákové systémy. V prípade núdze sa lietadlo dokáže bezpečne spustiť na zem.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko