Stále viac zamestnancov si počas choroby berie notebook do postele a len približne pätina naozaj oddychuje. Podľa výsledkov personálnej agentúry Grafton takmer 65 percent ľudí pri bežných virózach pracuje z domu a 16 percent priznalo, že chodia do práce, aj keď sa necítia dobre. V rozhovore pre Ranné správy to povedala manažérka agentúry Zuzana Palášthy.
Najvýraznejšie na to vplývajú finančné dôvody. „Práve ten prvý týždeň choroby, kedy väčšina ľudí zostáva doma na PN, urobí veľký rozdiel v príjme,“ priblížila.
Ďalej ide o osobné tlaky, ktoré si zamestnanci na seba sami vytvárajú. „Ide o situácie, kedy si myslíme, že nám ujde dôležité rozhodnutie či pracovné stretnutie. Ale je to aj tlak, že vieme, že po návrate do práce sa na nás spustí lavína povinností a že na nás všetko počká,“ vysvetlila Palášthy.
Medzi dôvody uviedla aj tlak spoločnosti alebo firemnej kultúry. „Keď má zamestnanec pocit, že je to vo firme žiadané a úplne bežné. Keď to vidí u kolegov, že chodia do práce chorí, tak má pocit, že sa to vyžaduje aj od neho a kopíruje toto správanie,“ skonštatovala.
Veľkú rolu vo veci zohráva aj samotný líder alebo vedúci oddelenia. „Pokiaľ sa vedúci oddelenia sám k týmto situáciám stavia tak, že chodí do práce chorý, jeho podriadení toto správanie kopírujú a berú si ho za vzor,“ vysvetlila Palášthy.
Preto je podľa nej dôležité, aby vedúci oddelenia išiel príkladom pre svojich podriadených a nevyzdvihoval tých, ktorí chodia do práce chorí či pracujú počas práceneschopnosti.
Zodpovednosť alebo prehnaná snaha?
Hranica medzi tým, kedy ešte ide o zodpovednosť a kedy už o prehnanú snahu byť za každú cenu k dispozícii, je podľa Palášthy veľmi tenká.
Sú situácie, ktoré si vyžadujú prítomnosť v práci aj počas choroby. „Vtedy, pokiaľ do práce prídem, aj keď mi nie je úplne zdravotne optimálne, v rámci firmy sa to môže považovať za profesionálny a zodpovedný prístup,“ skonštatovala Palášthy.
„Pokiaľ sa ale bavíme o bežných pracovných činnostiach, ktoré sa dajú vyriešiť formou práce z domu, je lepšie zostať doma. Nemyslím si, že sa to vníma tak, že by bol človek nejako veľmi pracovitý, keď chodí do práce v nie dobrom zdravotnom stave,“ dodala.
Záleží na druhu choroby
Zamestnanci tiež podľa nej musia zvážiť, o akú chorobu ide. „Sú choroby, pri ktorých sa pracovať dá. No ak sa rozprávame o vírusových ochoreniach, tak skôr sa to považuje za nezodpovedný prístup,“ povedala.
Zamestnanec totiž môže chorobu medzi kolegami rozšíriť a spôsobiť reťazovú reakciu. „Jeden ochorie od druhého, druhý od tretieho. A to nie je vôbec príjemná situácia,“ okomentovala Palášthy.
Zdravie zamestnancov ako priorita
Firma môže ukázať, že zdravie zamestnanca je naozaj priorita, niekoľkými spôsobmi. „Treba rozdeliť pracovné úlohy tak, aby sa na zamestnanca, ktorý sa vráti z PN, nespustila lavína povinností,“ priblížila Palášthy.
Firmy by tiež mali oceňovať skôr zodpovednejší prístup svojich zamestnancov ako prístup na úkor zdravia. „Zároveň môžu vytvárať priestor na rozhovory o duševnej a fyzickej pohode. No najmä by mali tolerovať a rešpektovať rozhodnutia zamestnancov zostať počas choroby doma a liečiť sa,“ uzavrela.