Letná turistická sezóna je v plnom prúde a najnovšie dáta za prvý kvartál potvrdzujú rastúci záujem o cestovanie vo svete. Počet medzinárodných turistov globálne vzrástol o päť percent. Európa pritom zaznamenala 125 miliónov návštevníkov, čo je o dve percentá viac než vlani a o päť percent viac než pred pandémiou.
Stredná a východná Európa rástla najrýchlejšie, a to o osem percent medziročne, no počtom stále zaostáva za predpandemickými číslami. Na Slovensku navštívilo ubytovacie zariadenia za prvých päť mesiacov spolu 2,2 milióna hostí, čo je medziročný nárast o šesť percent, no stále o jedno percento menej než v rovnakom období roka 2019.
Zahraniční turisti tvoria len tretinu návštevníkov, domáci dopyt je tak kľúčový. Slovensko je najmä víkendovou destináciou. Priemerný počet prenocovaní sa dlhodobo drží na úrovni 2,5 noci.
„Veľký potenciál preto Slovensko má v zahraničných turistoch, pre ktorých však musíme zlepšiť dostupnosť, napríklad dopravným spojením, ale aj atraktivitu krajiny,“ uviedol analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák.
Sociálna situácia Slovákov ovplyvňuje cestovný ruch. Po období rastúcej inflácie a poklesu kúpyschopnosti prišla aj redukcia výdavkov na dovolenky. V roku 2024 si približne tretina Slovákov nemohla dovoliť týždennú dovolenku mimo domova, pričom európsky priemer je 27 percent.
Najviac sú zasiahnutí seniori a jednotlivci bez partnera a detí. Ceny v reštauráciách a hoteloch na Slovensku dosahujú 91 percent európskeho priemeru, zatiaľ čo v Česku je to 74 percent, v Maďarsku 72 percent a v Poľsku 92 percent, čo robí dovolenku u susedov často lacnejšou alternatívou.
Rastúce riziká
Svetová turistická organizácia (UNWTO) upozorňuje na rastúce riziká. Od spomalenia ekonomického rastu, geopolitického napätia, cez vysoké náklady na cestovanie až po slabšiu dôveru spotrebiteľov. Cestovatelia čoraz viac hľadajú hodnotu za peniaze, skracujú pobyty alebo zostávajú bližšie k domovu.
UNWTO očakáva, že v roku 2025 vzrastie počet medzinárodných turistov o tri až päť percent, no až 22 percent odborníkov očakáva horšiu sezónu než vlani. Európska komisia upozorňuje na problémy s klimatickými zmenami, sezónnosťou turizmu a nedostatkom pracovnej sily, čo môže ovplyvniť kvalitu služieb.
Rok 2025 prináša podľa Horňáka aj nové trendy. Destinácie sa snažia znížiť tlak z masového turizmu, zameriavajú sa na dlhšie pobyty, vyššiu úroveň služieb a diverzifikáciu ponuky.
Investuje sa do digitálnych nástrojov na riadenie návštevnosti a podporuje sa rozšírenie turistickej aktivity mimo hlavnej sezóny, aby sa znížil tlak na infraštruktúru a životné prostredie a zabezpečili stabilnejšie príjmy pre lokálne komunity.