Dopravný podnik Bratislava (DPB) za posledných päť rokov ohlásil celkom šesť vĺn premenovávaní zastávok. Zmien bolo vyše sto. Metropoly ako Praha, Viedeň či Berlín pritom názvy menia veľmi sporadicky. Dávajú totiž dôraz na stabilitu a orientáciu cestujúcich.
Viacerí cestujúci hovoria o chaotických zmenách. DPB kritiku odmieta a zdôrazňuje, že k zmenám pristupuje zodpovedne.
Časté zmeny názvov zastávok podľa diskutujúcich na portáli iMHD.sk komplikujú cestovanie. Problém sa však netýka len komerčných názvov, hoci na rušnej obchodnej ulici v Bratislave boli dlhodobo zastávky pomenované s príponou kníhkupectva či predajne kávy. Niektorým bežným zastávkam nevydržal ich názov ani dva roky, napríklad Cintorín Rača.
Premenúvaniu zastávok MHD v Bratislave sa v Rádiožurnále venoval redaktor STVR Marek Šebo:
„Premenovania sa zo strany DPB realizujú v čase plánovaných zmien cestovných poriadkov. Tým sa minimalizujú náklady na aktualizáciu informačných materiálov označníkov. Z pohľadu cestujúcich prinášajú tieto zmeny najmä lepšiu orientáciu podľa známych bodov a celkovo kvalitnejší a konzistentnejší systém MHD,“ uviedol hovorca dopravného podniku Jozef Vozár.
To však rozporuje aj Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy. Zástupca klubu Michal Milata spomenul napríklad premenovanie roky zaužívaných zastávok ako Námestie SNP či SAV. Pri komerčných názvoch je podľa neho ťažké rozhodnúť, či ide o reklamný názov, alebo rokmi zaužívaný názov lokality.
„Napríklad išlo o premenovanie zastávky Aupark na OC Einsteinova. Každý vie, že Aupark je lokalita a slúži to označenie lokality. Myslím si, že politika, ktorú by mal dopravný podnik uplatňovať, by mala byť taká, aby neprichádzalo k častému premenovaniu zastávok. Naozaj to neslúži ani k dobrej orientácii turistov, ani obyvateľov mesta,“ povedal Milata.
Zastávky MHD v iných metropolách
V Prahe, vo Viedni a v Berlíne sa názvy zastávok menia len výnimočne, uviedol Milata. „Snažíme sa čo najviac vyhnúť komerčným názvom, ktoré sa môžu často meniť, takže názvy zastávok sú stabilné,“ informoval Filip Drápal z Pražskej spoločnosti Ropit.
„Zastávky alebo stanice nepomenúvame podľa firiem alebo súkromných spoločností. Neexistuje žiadna zastávka, ktorej by sa týkala častejšia zmena názvu,“ informoval viedenský dopravca.
O názvosloví zastávok MHD sme sa v relácii Aktuálne :24 rozprávali s jazykovedcom Jaromírom Krškom:
„Pri pomenovaní zastávok kladieme dôraz najmä na faktory, ako je poznateľnosť lokality a jednoznačnosť. Komerčné názvy alebo sponzoring zastávok v Berlíne neexistujú,“ skonštatoval dopravca v metropole Nemecka.
Bratislavským rekordérom v neustálom premenovávaní je zastávka pri zimnom štadióne, ktorá bola za posledné dve dekády premenovaná najmenej sedemkrát.