Predaj nových benzínových a dieselových automobilov na Slovensku klesá. Prvý polrok podľa Zväzu automobilového priemyslu ukázal prepad o necelých päť percent. Naopak, záujem o elektromobily rastie. Podľa ekonóma znížený záujem o nové benzínové a dieselové autá nie je výsledkom colnej politiky USA, ale skôr zníženej kúpyschopnosti ľudí.
Pokles dopytu po nových autách sa zatiaľ nepremieta do nižších cien. Problémom nie je neochota výrobcov a importérov predávať autá lacnejšie. Na výslednú cenu vplývajú aj prísne regulácie týkajúce sa emisií a bezpečnosti.
Poklesu predaja benzínových a dieselových áut sa v relácii Rádiožurnál venoval redaktor STVR Rastislav Dubovský:
Doterajší viac ako štvorpercentný pokles predaja áut na Slovensku za prvý polrok predstavuje zhruba o dvetisíc predaných áut menej než pred rokom.
„Diskusia s našimi členmi, zástupcami výrobcov alebo laicky povedané importérmi, nenasvedčuje tomu, že by druhý polrok mal byť na celoročnom súčte optimistickejší. Pravdepodobne výsledky za rok 2024 nedosiahneme,“ informoval Pavol Prepiak zo Zväzu automobilového priemyslu.
Rezonujúcou témou ostávajú clá na dovoz áut do USA. Nedávno vyrokované zníženie ciel z pôvodných 27,5 percenta na 15 percent je pre slovenský a európsky automobilový export výraznou pomocou. Čierne scenáre analytici zatiaľ nepredpovedajú.
„Správou, ktorou sa upokojujeme, je, že Slovensko exportuje do USA najmä najluxusnejšie automobily, a preto kupujúci nebudú možno reagovať až tak citlivo na zvýšené ceny. Ďalšie mesiace ukážu, ako veľmi clá budú bolieť slovenské automobilky,“ zhodnotil Dávid Hojdan z Inštitútu finančnej politiky pri Ministerstve financií.
Záujem o elektromobilitu
Naproti prepadu predaja nových benzínových a dieselových áut elektromobilita na Slovensku zažíva rastúci trend.
„Medziročne, prvý polrok 2024 oproti polroku 2025 je to nárast vyše 40 percent. Elektromobily tvoria zo všetkých nových registrácií 4,4 – 4,5 percenta. Ak to porovnávame s Holandskom, Belgickom alebo Dánskom, kde predaje dosahujú viac ako 60 percent,“ priblížil šéf Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Patrik Križanský.
Podľa ekonóma Martina Vlachynského dôvod klesajúceho záujmu o nové autá je viac prozaický. „Na prvom mieste je kúpyschopnosť európskeho obyvateľstva, ako vysoké platy máme, ako dôverujeme budúcnosti, že autá dokážeme živiť aj o rok, o dva, o päť,“ poznamenal.
Viaceré firmy z automobilového priemyslu zdôrazňujú, že samotné clá na dovoz áut do USA nie sú pre automobilový priemysel a nové investície tak veľkým ohrozením ako nadmerné daňové zaťaženie, vysoké odvody a cena elektriny.