Železnice SR (ŽSR) spúšťajú razenie kľúčového objektu modernizácie trate Poprad – Košice, tunela Španí Háj neďaleko obce Vydrník v okrese Poprad. Pri východnom portáli tunela za účasti ministra dopravy SR Jozefa Ráža (nominant Smeru-SD) v utorok (22. 7.) požehnali sochu svätej Barbory, patrónky baníkov a tunelárov.
Minister pri tejto príležitosti uviedol, že tunel v podstate spája východ a západ krajiny a verí, že sa zhotoviteľovi podarí naplniť harmonogram prác a prvé vlaky týmto úsekom prejdú koncom roka 2027.
Minister dodal, že tunel predstavuje s dĺžkou 711 metrov technicky náročné a významné dielo, ktoré prispeje k zvýšeniu traťovej rýchlosti až na 160 kilometrov za hodinu.
Zároveň sa vďaka nemu zvýši bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy. „Je to jediný železničný tunel, ktorý máme aktuálne vo výstavbe. Veľmi želám zhotovovateľom, aby sme nemali prácu navyše a nedošlo k predlžovaniu termínov,“ podotkol.
Výstavba prebieha pod dôsledným geotechnickým a geologickým monitoringom. Generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik doplnil, že celkové náklady na výstavbu tunela dosiahnu zhruba 33 miliónov eur a čas na zhotovenie diela je 18 mesiacov.
Razeniu tunela Španí Háj sa v relácii Správy venovala redaktorka Ivana Ratkovská:
„Španí Háj je jednorúrový razený železničný dvojkoľajový tunel, ktorý bude razený novou rakúskou tunelovou metódou. Z celkovej dĺžky bude razená časť predstavovať 692 metrov a 39 metrov bude realizovaných v otvorenom výkope,“ objasnil zástupca zhotoviteľa Vladimír Kotrík.
„Postupovať v prácach sa bude z východného portálu. Celkovo bude vyrúbaných 41-tisíc kubických metrov horniny vrtno-trhacími prácami, respektíve strojno-mechanickým rozpojovaním. Počas 18-mesačnej výstavby zabudujeme do primárneho ostenia 13-tisíc kubických metrov betónovej zmesi a do sekundárneho ostenia 19-tisíc kubických metrov,“ dodal.
Uskutočnila sa aj geologická úloha
V rámci stavby sa uskutočnila aj takzvaná geologická úloha. Jej cieľom bolo podrobne preskúmať geologické prostredie budúceho tunela Španí Háj, stanovenie hydrologických pomerov a ostatných parametrov, aby sa eliminovali riziká spojené s budúcim razením tunela.
V rámci archeologického prieskumu sa v stavbou dotknutých lokalitách identifikovali nálezy z mladšej bronzovej doby, ako aj obdobia „sťahovania národov“. Práce si vyžiadali nasadenie špičkovej techniky, a to konkrétne georeferencovaného 3D skenovania a monitoringu rádioaktivity.
Tunel je súčasťou rozsiahlej modernizácie úseku Poprad – Tatry – Vydrník v dĺžke 14 kilometrov. Zhotoviteľom celej stavby je Združenie pod Dubinou. Celková zmluvná hodnota zákazky dosahuje 368,9 milióna eur bez DPH. Financovanie je zabezpečené z fondov Európskej únie (Program Slovensko) a zo štátneho rozpočtu.